Kan träd dansa?

Ja, det tror i varje fall jag. Var ute och gick vid Veckefjärden nu i eftermiddags och när ljuset snabbt blev allt svagare var det bara ställa in siktet på att göra måleriska och suggestiva bilder. Istället för skarpa tallar mot himlen så ville jag få lite mer liv i tallarna och valde ett lågt ISO och mindre bländare för att få ner slutartiderna mot 0,5 – 1 sekund som jag tycker är lagom vid den här typen av bilder. Efterbehandlingen består av konvertering till svartvitt för att få fram svärtan i träden på ett bra sätt.

När jag började intressera mig för fotografering var det de skarpa och perfekt exponerade bilderna som gick hem för mig – jag gillade inte måleriska och konstnärliga bilder utan såg bara ett virrvarr. Med tiden så utvecklade jag mitt sinne för att se naturbilder på ett annat sätt och idag så tycker jag det är fascinerande med suggestiva bilder som förmedlar tankar och känslor, snarare än avbildningar av naturen.

Vad tycker du?

imgp7312_800

5 kommentarer till Kan träd dansa?

  1. vastkustenfoto skriver:

    Jag håller med dig! jag gillar dock både rena avbildningar och den abstrakta bilden…skön bild Stoffe!

  2. naturligabilder skriver:

    Jo, alltså, jag håller ju i princip främst på med ”rena avbildningar” med en strävan efter perfekt teknik – men ibland är det roligt att släppa på hämningarna. 😀

  3. Fredrik skriver:

    Jag tror att det är närmast oundvikligt att först ägna sig åt perfektionen i form av ”rätt” exponering och skarpa bilder, för att få en sorts självförtroende och kunskap att kunna bryta mot de konventionella reglerna. Man måste så att säga kunna regelboken innan man framgångsrikt kan bryta mot reglerna.

    Och jag håller med, skön bild!

  4. naturligabilder skriver:

    Bra tankar Fredrik.
    På samma sätt är en duktig sångare bättre på att sjunga falskt än en som sjunger falskt på riktigt. Lite underlig jämförelse kanske men inte helt tokigt. 🙂

  5. mojje skriver:

    Jag tycker om att fotografera på olika sätt, kameran är mitt verktyg helt enkelt. 🙂
    Läcker bild du visar!
    Morgan

Kommentera

