Längtan till vintern

November är arkivgrävarens månad brukar vi naturfotografer ibland skämta om. Med det menar vi att november är det minst inspirerande fotomånaden och för mig beror det på att höstfärgerna försvunnit och att snön ännu inte kommit. Men just i år har jag faktiskt haft en riktigt bra november ur fotosynpunkt och jag tror det främst beror på min inspiration av den norska konstnären Theodor Kittelsen. Hans trolska tolkningar av norsk natur är lätt att inspireras av när det är mossiga och jordiga färger ute och helst lite dimma i storskogen.

Jag är en inbiten vinterälskare och tycker om att mysa in mig i tjocka kläder och ge mig ut i kylan och då menar jag riktigt kallt, det får gärna vara 20-30 minusgrader om det ändå ska vara kallt. Tänk er en sån där gnistrande kyla där luften inte kan vara renare och friskare. Enda problemet är väl att kameran inte mår så jättebra. Billigare optik blir trög och batterierna i kameran vill inte fungera som de ska. Jag längtar efter de där härliga snölandskapen inne i skogen, precis som i Ronja Rövardotter, med snötyngda granar och vitt så långt ögat når. Dessutom är det exponeringsfördelar med mycket snö. Att fota ett träd mot himlen t.ex. kan vara svårt på hösten om trädet inte är upplyst av sol då kontrasterna blir så starka – trädet är mörkt och himlen är ljus. Men är det massor av snö på barrträd så är ju dem också ljusa – jippie! Problemet med utfrätta högdagrar eller igensotade lågdagrar är genast över, får vi hoppas…

Några bilder från i vintras.

svartvitskog

vinjettsno

Kommentera

