Vissa bilder ”måste” man bara ta

Det finns bilder som man nästan måste ta kan det kännas som ibland. Ett sådant exempel är bilder på fullmånen. Enkelt motiv som på något sätt alltid blir uppskattat. När jag skulle fota månen nu på kvällen var det en sak som slog mig, men som egentligen är ganska självklar; Månen lyser ju fruktansvärt starkt. Jag använde matrismätning av ljuset utan att egentligen tänka på varför – så har jag till de flesta motiv. De första bilderna blev rejält utfrätta på månen och det var först när jag började exponera manuellt som man började se strukturen på månen. Med ISO 100, bländare 8 och slutartid 1/250 så förstår ni som är insatta i fototeknik att månen lyser väldigt starkt, speciellt med tanke på att den är mot en mörk omgivning. Inte så konstigt egentligen med tanke på att folk jagar vissa djur i månskenet – då är det lätt att fräta ut månen om man tänkte som jag gjorde först!

En annan sak med månbilder är att de nästan ser likadana ut oavsett vems man tittar på om det inte är miljö runtomkring eller något atmosfäriskt fenomen när man fotar – det om något är väl udda när det gäller fotografering. Du kanske inte håller med mig och vill bevisa motsatsen? Gör gärna det. Länka till någon läcker månbild som du tycker är annorlunda och sticker ut. ”Reglerna” är att endast månen ska synas i bild och att det inte är något atmosfäriskt fenomen man vill fota eller visa på. 

Min första månbild någonsin – faktiskt! – tagen med 300mm brännvidd och croppad efteråt för att komma lite närmre.

imgp7323_800

 

PS. Har du andra exempel på bilder som man ”måste” ta? DS.

3 Responses to Vissa bilder ”måste” man bara ta

  1. Sofie skriver:

    Gillar din månbild jättemycket. Andra bilder man ”bara måste ta” är på hur solen lyser på frostig skog, det ska jag iväg och göra nu i Myckling medan du sitter på bussen. :o)

  2. Fredrik skriver:

    Porträttet på månen är ju en sådan där bild som jag också måste göra (och har gjort, och kommer göra igen). Angående exponeringen så är det egentligen ganska enkelt; den är upplyst av solen, och ska därför exponeras som om du var ute en solig dag mitt på dagen. Sunny-16 funkar utmärkt 😉 (och det var ju i princip den exponeringen du landade på, fast med bländare 8). Andra bilder som jag inte kan låta bli att göra när chansen ges är ”artporträtt” på fåglar. Trots att jag vet att så många har gjort det bättre än jag innan, och kommer att göra det bättre efter, så är det ändå en form av personlig tillfredsställelse som jag inte kan låta bli.

  3. naturligabilder skriver:

    Jo, det där sunny-16 är riktigt intressant, tror det var Mattias som beskrev det i någon tråd på NFF – det var nytt för mig!
    Man måste nog få ta alla de där bilderna som många gjort innan för personlig tillfredsställelse som du säger. Men allt handlar ju om att ha roligt och så länge man har det så är det ju bra!

Kommentera

