Fisheyekatter

Ett fisheyeobjektiv är en dyr leksak man kan har roligt med på många sätt. Ett exempel är att göra porträtt med det – man tröttnar dock ganska fort på ”stora näsor” som bildvinkeln ger upphov till vid ett visst avstånd till motivet. Brännvidden på min fisheyezoom är 10-17mm och i den bemärkelsen är Pentax unik, ingen annan vad jag vet har tillverkat en fisheyezoom, sån optik är oftast fast. Att prova detta på katterna kändes självklart och eftersom det inte är några människor kan man fortfarande ha roligt på så sätt. De var väldigt intresserade av optiken men lite blyga var de och precis när jag hittat fokusen rätt så vek de undan ansiktet – typiskt! Några bilder blev det iallafall. Notera den knepiga ljussättningen som blixten ger upphov till då den inte kan lysa ut på 10mm brännvidd. Bildvinkeln på en fisheye är dessutom lite bredare så då blir det ännu svårare.

imgp7442_800

imgp7443_800

4 kommentarer till Fisheyekatter

  1. Magnus S skriver:

    Häftigt objektiv.
    Ser ut som katten på den övre bilden är helt utan ögon, inget blänk eller nånting som säger att det är nåt innuti huvudet. Ganska fränt.

  2. naturligabilder skriver:

    Tack Magnus!
    Jo, ögona försvann helt. Det har sannorlikt att göra med exponatt exponeringsmätningen koncentrerar mycket på det ljusa i pälsen och man kan se att det är lite utfrätt i pannan. Men det passade bra i den här bilden, fränt, som du säger. 🙂

  3. Amna skriver:

    Får jag fråga vart du köpte objektivet och hur mycket det kostade? 🙂

  4. naturligabilder skriver:

    Amna: Jag inhandlade det på Cyberphoto för 4600:- har jag för mig!
    Det är Pentax fisheyezoom, 10-17mm.

Kommentera

