Den diffusa landskapsbilden – om att släppa på hämningarna

Jag brukar säga att det är uppfriskande att släppa på hämningarna och fota på ett sådant sätt man inte brukar göra. Att ”skaka” kameran under exponeringen har jag gjort en hel del men inte på det sättet jag gjorde idag, framförallt motivet är annorlunda. Det har varit utsnitt ur landskapet snarare än ett traditionellt landskapsutsnitt.

Hur mycket måste en bild innehålla egentligen? Den frågan har jag ställt mig många gånger när jag fotograferat, men på något sätt väcks den alltid till liv när man är ute efter abstrakta och diffusa bilder. Det blir lite som att förhålla sig kritiskt till den egna avbildande fotograferingen. Jag läste på Västkustenfoto’s blogg en intervju med Bilal Chebaro och då blev jag inspirerad när jag såg den abstrakta måleriska bilden på blomman – det går ju att jobba såhär med macro också, tänkte jag. Dit har jag inte nått än, men må den dagen komma!

imgp7493_800

4 Responses to Den diffusa landskapsbilden – om att släppa på hämningarna

  1. Steff skriver:

    Denhär bilden är väl gränsfall i vad som går att ”ta på”…gillar din bild med ljuset som lyser genom tallarna den där som ser ut som en vassrugge…där får man en uppfattning av ett motiv men det här ger ingen vibb om vad det är…och för mig är då gränsen passerad men det där är jäkligt svårt alltså för bilden kan ju vara tilltalande på ett sätt och vis ändå iom att den kanske har något vad gäller ljus, färg lr något annat…här har jag svårt att ”se”.
    Jag tänker på bilden ”hippokrates”…tror det var Malin som fotade den…den hade ju något som om man tittar ett tag ser ett ansikte…ja, typ så där ungefär så tänkte jag här.

  2. naturligabilder skriver:

    Steff, jag håller med dig. Detta är på gränsen och bara ett försök att vara lite extrem. 😀
    Men jag tror man måste jobba ännu tydligare med form och ljus i såna här bilder, denna är lite platt!

  3. Bilal Chebaro skriver:

    Kul att min bild inspirerade till att testa lite nytt 🙂
    Jag tycker att den här är inte så tokig. Kanske något ljusare och med högre färgmättnad, annars en jättefin bild.

  4. naturligabilder skriver:

    Bilal: Jo, det finns en del att jobba på i den, men konceptet finns kvar. 😀

Kommentera

