Ur arkivet: Vaja på Dalåive

Jag tänkte visa upp en bild från Hemavansfjällen när vi var där i augusti 2008. Den är tagen när jag var på väg upp på Dalåives topp. Jag kom över ett krön efter en väldigt brant backe och såg en vaja (renhona alltså) stå och beta. Jag kröp tillbaka och monterade min telezoom innan jag sakta började krypa över krönet. Hon började titta på mig misstänksamt och började vädra mot marken precis som hundar brukar göra. Jag fick några bilder innan hon travade iväg ner från berget. Gillar själv perspektivet och bakgrunden med de snöklädda bergen. Många av er har redan sett bilden på NFF.

imgp0484_800

8 Responses to Ur arkivet: Vaja på Dalåive

  1. Fredrik skriver:

    Tyckte väl att jag kände igen den… Den håller fortfarande. Får mig att längta till fjällen.

  2. Steff skriver:

    Klickade upp bilden och man ser blicken i vajan då…hon iaktar dig…bra komp, gillar förgrund och bakgrund som skapar ett djup…en bild som håller som sagt!

  3. naturligabilder skriver:

    Tack ska ni ha.
    Steffe: Visst ska man klicka upp bilden för att se bilden fullt ut – det här lilla formatet duger inte riktigt. 🙂

  4. Johnny Buchwald skriver:

    Ja…den här kan man knappast klaga på. Riktigt bra. Perspektivet och de snöklädda bergen som du nämner gör absolut sitt till. Bra!

  5. naturligabilder skriver:

    Tack Johnny!
    Det som jag hade önskat är ett lite mjukare ljus. Det märks inte så tydligt på den här färgbilden men när man konverterar till svartvitt och vill ha lite mer kontrast så är vänstersidan väldigt ljus och högersidan väldigt mörk – men så var det ju dagsljus från sidan också. 🙂

  6. mojje skriver:

    Jag har inte sett bilden innan. Det är verkligen en lyckad bild, bakgrunden är kanon och skärpan sitter klockrent tycker jag.
    Morgan

  7. naturligabilder skriver:

    Tack mojje, kul att du gillar den. 🙂

  8. Johnny Buchwald skriver:

    Tycker att ljuset är snyggt…det ger en skön kontrast.

Kommentera

