Form och struktur

Det var plusgrader igår och eftersom all snö på träden försvunnit gick luften ur ganska snabbt i fråga om vinterstämning. Men det kommer väl mer förhoppningsvis. I förmiddags så var vi ute ungefär en timme bara och gick ner till sjön. Där finns en ganska stor dunge med björkar här och var – de träden är perfekta för ”skakbilder”. Jag hade tidigare sett en bild av Magnus a.k.a. Västkustenfoto på ett par träd i en ”skakbild”. Det såg precis ut som den var gjord i blyerts och kolkrita – riktigt härlig bild som ni kan se här för övrigt. Jag blev inspirerad av den och ville prova på något liknande själv.

För mig är det viktigt att skakbilder innehåller intressanta former och en tydlig struktur. Det gäller att hitta ett utsnitt som passar motivet och en komposition som samtidigt känns stabil. När jag kom hem så konverterade jag bilden till svartvitt för att få till den där blyertskänslan. Jag är ganska nöjd med bilduttrycket faktiskt.

imgp7755_800

3 kommentarer till Form och struktur

  1. Sofie skriver:

    Kan bara fantisera om vilka väsen som gömmer sig där inne i skuggorna…

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Sofie tog orden ur mun på mig! Skakbilder är coolt, tycker den här är riktigt bra!

  3. naturligabilder skriver:

    Tack för era ord.
    Vid närmare eftertanke skulle jag vilja kapa någon centimeter i underkant!

Kommentera

