Ibland kan man verkligen förvränga verkligheten

En sak som är roligt med fotografering är att man just skapar bilder. Även om det rör sig artporträtt av fåglar eller däggdjur så är det likafullt ett bildskapande. Att skapa något innebär att man kan göra som man vill och hur man vill. Följande bild är också tagen i Hemavansfjällen, vid den s.k. Ruttjebäcken. Jag hade vadat ut i det iskalla smältvattnet från glaciärerna för att ta lite bilder på rinnande vatten med lång slutartid – en klassiker man nästan aldrig tröttnar på. När jag stod där så ville jag göra något lite galet och annorlunda, därför kopplade jag på min fisheye, den brukar man kunna skapa galna och annorlunda bilder med. Sagt och gjort. Jag riktade kameran nedåt för att få stenarna nedanför som förgrund, men samtidigt ville jag ha med vattenfallen från båda hållen. Det blir nästan en känsla av att man upphäver tyngdlagen, vattnet rinner inte längre rakt ner som det gör med normaloptiken och dess bildvinkel. Om det blev bra? Tja, det var roligt att ta bilden iallafall.

imgp9900_800

4 Responses to Ibland kan man verkligen förvränga verkligheten

  1. Johnny Buchwald skriver:

    ”Roligt att ta bilden”. Det är det som känns viktigast för mig….för dig betyder bilden något för den påminner dig om när du tog den. Så kan jag känna många gånger för mina egna bilder. Ibland kanske bilderna inte är så bra, men det gör inte så mycket…de påminner om när jag var där! jag tycker dock det är en cool bild!

  2. naturligabilder skriver:

    Jo, jag fotograferar bara för att det är kul. Sen om någon är intresserad av bilderna och vill köpa så är det ju inget man tackar nej till givetvis. Samma sak med uppdragsfotografering typ bröllop eller porträtt. Helt klart värt de pengar man får för det är ju också roligt, men på en annan nivå. Jag skulle nog aldrig vilja arbeta som fotograf på typ en tidning eller dylikt. Dels är jag inte så intresserad av det journalistiska fotograferandet, men framförallt så känns det trist att allt man gör är belagt med krav. Gör si, gör så. Nej tack, då har jag hellre detta som hobby på hög nivå. 🙂

  3. Steff skriver:

    Finns inget värre än när krav kommer in i bilden (ops)…nej, mitt fotograferande ska vara lustfyllt, styras av känslan ”nä, idag skiter vi i kameran…får se imorgon om jag tar en sväng dit” o.s.v. o.s.v
    Bröllopsfotografering vågar jag mig absolut inte på…ett oerhört ansvar…man får ju bara inte misslyckas.
    Bilden är häftig…visst är det kul med lite annorlunda och ”vågade” bilder.
    Samma med mig många bilder sparas ju ”för att man var där”…men visst skulle man behöva rensa lite mer…men usch så svårt det är att ”kill your darlings”.

  4. naturligabilder skriver:

    Steffe: Jo, det var jäkligt svettigt att fotografera bröllop, inte minst inne i kyrkan där det är svårt emd ljuset och dessutom händer ju så mycket hela tiden…

    Angående bildrensning så har jag faktiskt en diktatorisk utrensning när jag kommer hem. Jag sparar bara bilder som jag har nytta av och vill visa upp. Resten åker direkt… 🙂 Men ibland ångrar man sig.

Kommentera

