Alla uppskattar inte fotografins ädla konst

Långt ifrån alla uppskattar fotografins ädla konst. Men nu tänker jag på något speciellt, nämligen våran hund. Eftersom han har så lite päls (ingen underull) måste han ha täcken o.s.v. när det är vinter och kallt, men han tycks ändå frysa om det är 5 minusgrader och blåser lite lätt – när han står still alltså. Jag är inte typen som riktar kameran och trycker, utan jag är ganska planerande och förutseende. På senare tid har jag framförallt börjat jobba mer med bakgrunden och oskärpan, försöka hitta rätt vinklar så att man får en bakgrund som passar motivet.

Följande bild är faktiskt tagen när jag går, i princip. Jag såg motivet på långt håll – samma gamla björkdunge med fjärden bakom. När jag närmade mig började jag justera vitbalans (valde molnigt för att få en kallare ton), bländare etc. och såg hur jag ville ha det. När jag var i rätt vinkel, med hunden i koppel i ena handen, stannade jag till i en sekund och fokuserade… tryckte av… med kameran i en hand. Resultatet blev ganska tillfredställande med tanke på omständigheterna.

imgp7790_800

Nu ska jag strax iväg och jobba lång eftermiddag/kväll från 12.00-21.30. Hela helgen kommer också gå åt till arbete, dagpass som det ser ut just nu. Eventuellt byter jag mot natt då vi av olika anledningar måste ha dubbel bemanning på natten.

5 kommentarer till Alla uppskattar inte fotografins ädla konst

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Ingen höjdare att ta med hunden till ett gömsle på vinterna med andra ord. Bra bild…gillar kontrasten mellan trädet och bakgrunden. Trädet har även härliga linjer…snyggt!

  2. Jonas skriver:

    Tjena! Hittade hit via http://www.johnnybuchwald.com

    Riktigt bra blogg. Keep up the good work!

  3. naturligabilder skriver:

    Jonas: Vad kul att du tycker det!

  4. Mattias skriver:

    Hej! Snyggt med björken 🙂 Jag lägger till dig på vår länklista Kristofer, kul att du startat blogg.

  5. naturligabilder skriver:

    Hej Mattias! 🙂
    Vad trevligt! lägger till dig också, det hade jag missat innan. 😀

Kommentera

