Mitt bidrag i tematävlingen

Jag tänkte att jag skulle berätta lite mer om bilden som jag skickade in till tematävlingen på herr Buchwalds blogg. Bilden togs en varm vårdag den 26 maj i år. Det var sen eftermiddag och ljuset började så sakteliga bli svagare (även om ljuset ser ut att vara ganska hårt). Jag gick ut mot Veckefjärden vid golfklubben och gick ner mot bryggan. Där fotograferade jag först två tärnor som parade sig på bryggkanten. I viken intill jagade tärnorna för fullt efter småfisk. Jag använde kontinuerlig autofokus med min telezoom, Sigma 100-300/4. Jag fick tärnorna i sökaren precis när de stannade upp och ryttlade i luften, redo att slå till, men varje gång hann de flytta sig innan jag fick en bild och många exponeringar bestod av avklippta och suddiga fåglar.

Den enda lyckade bilden från tillfället är den jag visar här nedan. d.v.s. mitt tävlingsbidrag. Det kan se ut som tärnan seglar, men skenet bedrar. Dels så seglar inte tärnor likt rovfåglar och du som är fågelkunnig ser säkert direkt att den ryttlar och inget annat. Men det var verkligen i rätt tid som jag tryckte av, så lite tur hade jag minsann med mig! Jag gillar hur vingarna sträcks ut och stjärepennorna lyses igenom. När jag hade den här på NaturfotoForums krikikforum minns jag att någon tyckte detta var en utmärkt stilstudie i flygkunnighet.

Ifall du som läser detta röstade på min bild i tematävlingen så vore det roligt att veta varför. Varför just min? Vad var det du fastnade för i min bild?

tarnaflykt

7 Responses to Mitt bidrag i tematävlingen

  1. Fredrik skriver:

    Jag röstade på din bild i tävlingen, och det som gjorde att jag till slut valde den var att jag tycker att den dels har en vacker pose, lutar på huvudet lite snyggt och blänker till i ögat. Skärpan ligger ju precis som den ska, och som pricken över i, så är vingspetsarna lite oskarpa; precis den där detaljen som behövs för att bilden ska göra det där slutliga lyftet.

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Jag röstade visserligen inte på din bild..föll för vinnarbilden, men håller med Fredrik här om att det är en mycket bra bild och den där oskärpan längst ut på vingspetsarna är riktigt cool. Tummen upp!

  3. jgnatur skriver:

    Jösses vad du hinner skriva i din blogg. Jag har svårt att hänga med… Men jag tycker verkligen det är kul att läsa…

    Grattis till andrplatsen och en fin bild. Dom är inte hur lätta som helst och du har fått han bra placerad i rutan. Jag har faktiskt inte röstat alls på den tävlingen. Jag får börja läsa hans blog också så att jag förstår mer vad som händer 🙂

    Jag har ju ofta gnällt på blåa himlar, men i denna bilden tycker jag det passar. Jag vet inte om det har med vintern och att bilden är så somrig att göra. Men nu sitter jag och tittar på den och kan riktigt höra hur fåglarna skriker vid vattnet…

    mvh // Johannes

  4. naturligabilder skriver:

    Fredrik: Kul att du valde min bild och roligt att du också skrev varför – man ser ju på bilder så olika liksom.

    Johnny: Tack ska du ha!

    Glännman: Jo, men man skriver ju mer eller mindre i perioder. 🙂

  5. Sofie skriver:

    Jag har visserligen inte röstat men jag tycker om den bilden för att den är somrig. :o)

  6. Steff skriver:

    Får gratta till andraplatsen…bilden är för jäkla läcker…fin pose och bra komp och det blåa passar in fint här iom att fågeln fyller ut så bra!

  7. naturligabilder skriver:

    Sofie: Ja, det får en att längta till tärnornas tjattrande när de dyker efter småfisk tidigt i gryningen i en skärgårdsvik. 🙂

    Steffe: Tack!

Kommentera

