Ingen riktig vinter utan snötyngd barrskog

I helgen så har ju Världscupen i längdskidor inletts i Gällivare. Det som slog mig direkt när jag kastade ett öga på det var den härliga vinterstämningen där. Vi har ju också snö, tänkte jag, men ingen riktig vinterstämning. Ganska snart efter att snön kom så blev det plusgrader en dag och all snö på träden försvann, men det på marken låg naturligtvis kvar eftersom det kommit runt 1-2 dm. Det är därför som jag saknar den där härliga vinterkänslan i kroppen, när urskogens barrträd står i ett vitt täcke och vilar. Mjuk snö överallt på alla grenar. Det är vinter det!

Stormen har bedarrat efter nattens härjning. Fönstrena skakade och det knakade oroväckande i taket. Men eftersom jag ska jobba nu på eftermiddagen och kvällen ville jag ut och fota medan dagsljuset ännu höll i sig. Fotograferade bl.a. lite isformationer och en bild har jag lagt upp i NFF’s bildkritik. Men här tänkte jag visa en annan bild som jag tagit. Det är med Fisheye och en lite lkängre slutartid så jag har snurrat kameran. Efteråt har jag konverterat till svartvitt. Det är ingen försök att efterlikna en storm, som jag skrev igår att jag skulle försöka mig på, utan mest något slags kaos – som ju en storm på många sätt är. Jag läste Magnus kommentar angående tips för att fånga en storm och jag gillar det! Jag måste testa det någon gång, att dubbelexponera på fallande snö och ha någon passande bakgrund i den andra exponeringen. Men det får vänta tills snön faller!

imgp7952_800

9 kommentarer till Ingen riktig vinter utan snötyngd barrskog

  1. Jag tycker att bilden ovan påminner om en storm i ganska hög grad. Det ser ut som en stig i mitten men det snurrar egentligen bara och man vet inte vilket träd som ska falla över en…

    Här snöar det för fullt nu. Riktig vinterstämning med några minusgrader. Det är helt vitt ute både i luft och på mark men om ett par dagar ska det visst bli 8 plus igen… Men som jag alltid säger, man får vara glad för det lilla..

    mvh // Johannes

  2. naturligabilder skriver:

    Då får du passa på att fota så mycket som möjligt Johannes! 😀
    Det positiva med plusgrader som sen kanske följs av rejäla kallgrader är att det blir härlig blankis på tjärnar och sjöar. 🙂

  3. Sofie skriver:

    Yrselframkallande. Haha det vart ingen storm för Zsandor idag, men han fick ha sin fina overall på sig när vi gick från bilverkstan och hem – 1 mil! 🙂

  4. naturligabilder skriver:

    Sofie: Nej det var tur för han! 😀

  5. vastkustenfoto skriver:

    grym tunneleffekt minsann! gillas

  6. mojje skriver:

    Absolut en spännande bild och verkligen annorlunda!
    Alltid roligt att titta in på din blogg.
    Morgan

  7. Johnny Buchwald skriver:

    Härligt sug i den bilden…man dras in på något sätt, jag gillar den här typen av suspekta bilder.

  8. naturligabilder skriver:

    Tack ska du ha Johnny!

Kommentera

