Förvränga perspektivet med fisheye

Ännu ett inlägg om att fota med fisheye. Igår var jag ju och fotade mönster och former i isen. Tills nu har jag alltid använt makrot för det är så ”man gör” helt enkelt, mycket tack vare den korta närgränsen och skärpan där. Men eftersom mitt fisheyeobjektiv har så bra närgräns (ca 1 dm) tänkte ju jag att; Fan, kanske att man borde testa detta med fisheygluggen också?  Det låg förstås ännu närmre tillhands när jag på senare tid haft en period av mycket fisheyefotograferande.

När jag fotar mönster och form i isen så riktar jag kameran rakt ovanifrån så det blir grafiskt utan något skärpedjup eller så. En fisheye är ju inte bara väldigt ”vidvinklig” utan har också en bredare bildvinkel än en traditionell vidvinkel, det är tack vare (eller på grund av) de runda hörn som effekten ger upphov till. Det är inte optimalt när man vill ha en grafisk bild på ismönster. Fotar man rakt ovanifrån (med fisheye på 10 mm brännvidd) så kommer så mycket på sidorna med som blir störande. Vad gör man då? Jo, man beskär bilden i efterhand naturligtvis!

Följande bild är fotat med 10 mm brännvidd med ett avstånd på någon decimeter. Hade jag fotat detta med mitt makro så hade jag behövt stå mycket längre uppifrån och då hade mönstrena ”tryckts ihop” eftersom 105 mm ger ett helt annat perspektiv än 10 mm. I den här bilden breder de emellertid ut sig på ett lite kul sätt. Jag har lagt på en blåton i efterhand!

imgp7948_800

6 Responses to Förvränga perspektivet med fisheye

  1. Bilal Chebaro skriver:

    Det är roligt att experimentera, fisheye kan användas till lite allt möjligt!
    Jag är annars barnsligt förtjust i isbilder, det är kul att leta form i naturen.

  2. Fredrik skriver:

    Riktigt fin bild. Jag gillar isbilder och hade antagligen gillat att göra dem också, om det inte hade varit för att jag bor i en del av landet där is hör till de riktiga rariteterna…

  3. Jag gillar denna isbild också. Jag hoppas det blir en isig och snöig vinter så kan jag också försöka mig på isfotots svåra konst. Jag undrar vad som finns i hålen. Jag är så förtjust i och förstår inte hur bilder likt denna kan vara så spännande. Kan inte sluta kolla på den…

    mvh // Johannes

  4. sonjac skriver:

    Vad snyggt. Blåton kan du annars prova att lura fram ur kameran om du fotar med vitbalans sol när det är mulet.
    Fisheye måste jag testa på isfotografering, bra idé.

  5. Johnny Buchwald skriver:

    Ingen dum ide alls….det här har jag inte tänkte på tidigare, kanske man skulle ta och skaffa sig ett fisheye. Funderat på det ganska länge, men har funnits så mycket annat på inköpslistan som fått gå föra och det finns nog en del kvar där är jag rädd, men fräck bild.

  6. naturligabilder skriver:

    Tack för alla kommentarer!

    Om det är dåligt emd is ute kan man ju alltid lägga någon mörk plast eller nåt annat färgat i en tom glasslåda och fylla med vatten och sedan frysa in. 🙂 Det måste jag testa nån gång!

    Sonja: Jo, jag har provat lite olika vitbalanser som Soligt, Lysrör och sådär men får inte till tonen riktigt som jag vill ha den – saturerade och kontrastrika.

Kommentera

