I grottans inre

Idag gick vi upp till en grotta som jag känt till sen jag flyttade hit. Det skulle tydligen vara väldigt läckra isformationer där. Jag hade aldrig tidigare varit inne i den eftersom det är varning om rasrisk där, men idag tänkte jag att: Äsch, det händer inte mig – det gjorde det inte heller eftersom jag sitter här. Försiktighet ska alltid vidtas när man vistas vid farliga miljöer, men ibland tar nyfikenheten över. Därinne var det helt otroligt läckert med istappar på sidorna, som rena kristallsalen. Det är många saker i naturen som imponerar mig och en av dem är grottor. Tänk att hitta dit vid en snöstorm och gå längst in i hålrummet och tända en eld. Bilderna nedan är inga tekniska underverk, jag vill bara visa upp grottan, utifrån och inifrån. Första bilden är tagen med 50-135/2,8 och en bit ifrån, den andra bilden är tagen med inget annat än min Fisheyezoom på 10 mm. Någon gång ska jag ta med mina blixtar för att se om det går att lätta upp lite så det inte blir utfrätt vid grottans mynning.

imgp8011_800

imgp7989_800

11 kommentarer till I grottans inre

  1. sonjac skriver:

    Oj vad läckert. Jag gissar att rasrisken är minst när allt är fruset och högst när det håller på och tinar och rör sig i marken framåt våren.

  2. Steff skriver:

    En grotta!! Det var häftigt…dit måste du fler ggr! Det är inte så att solen kommer i läge någon gång så det blir glitter i istapparna?
    …vore ju läckert!

  3. mojje skriver:

    Spännande detta, jag är väldigt försiktig när jag är ute i skogen och ingen vet var jag befinner mig eller så. Man vet ju tex aldrig om man råkar bli sjuk eller blir biten av ormar eller andra oväntade saker. Jag försöker alltid hitta något som jag kan beskriva för att underlätta för folk att hitta var jag befinner mig ungefär. Jag försöker tänka till en extra gång för det mesta iaf.
    Intressanta bilder!
    Morgan

  4. Magnus skriver:

    spännande och läckert! ja som steffe skriver lite sol på tapparna…

  5. Sofie skriver:

    Tjaa, mina blev ju nästan tekniska underverk 😉

  6. naturligabilder skriver:

    Tack för era rader!

    Solen står bara i det läget tidigt på morgonen på sommaren, och då är det dåligt med istappar. 🙂
    Tyvärr, det hade varit läckert!

  7. Grottor får mig alltid att tänka på Ronja rövardotter och deras grotta som dom bor i. Det är dock inte alltid så trevligt och mysigt i grottor. Blött och kallt men med en eld som får gå så lär det ändras till något fantastiskt….

    mvh // Johannes

  8. naturligabilder skriver:

    Johannes: Visst går tankarna till Ronja Rövardotter. 🙂
    Den här grottan är dock skapad så att det är lite uppförsbacke in i den och det i kombination med den stora öppningen gör att det är väldigt torrt och fräscht därinne. Inte alls den där instängda och fuktiga grottkänslan som det ofta är annars. Det vore jäkligt mysigt att övernatta därinne, men det känns ju lite dumt med tanke på rasrisken!

  9. Johnny Buchwald skriver:

    Ja, hit får du nog bege dig fler gånger…finns nog en del att göra med istapparna där bland annat. Coolt ställe!

  10. naturligabilder skriver:

    Johnny: Absolut! Och detta är ju bara i början av vintern. VAttnet sipprar konstant ut från berggrunden och bygger på istapparna. 😀

  11. Marinette skriver:

    wow det första ser ut som en skogstroll!

Kommentera

