Kristallen den fina

En liten blå kristall hängde utanför grottan – kan det månne vara trollen som lämnat den där? De är ju kända för sin handel med bl.a. guld, då kan de väl lika gärna syssla med ädelstenar också. Grottan som jag skrev om igår kändes litegrann som ingång till det stora trollberget, därunder kanske deras magnifika bergssalar finns.

I själva verket är det dock en istapp mot en mörk bakgrund, men ibland är det viktigt att man kan fantisera iväg lite. Jag mätte ljuset högre upp där det bara var istappar och låste därefter exponeringen och då framträdde bakgrunden såhär svart. Hade jag bara riktat kameran och tryckt så skulle isen blivit överexponerad och man skulle utröna en hel del detaljer inifrån grottan. Jag har lagt på en blåton i efterhand kanske ska nämnas. Sonja tipsade mig om att experimentera med vitbalansen, t.ex. soligt, lysrör etc. så att man får fram en kallare ton i bilden. Men jag har inte fått till det riktigt som jag velat då. Blåtonen blir antingen för dassig eller väldigt, väldigt onaturligt blå. Att följa hennes råd vid fotografering av mönster i is etc. är dock ett bra tips, hon är nämligen isfotograferingens heliga moder!

imgp8007_800

4 kommentarer till Kristallen den fina

  1. Johannes Glännman skriver:

    Denna istappen gillar jag mer än dom andra. Det är fint med den svarta bakgrunden och blåa isen. Det blir att man söker efter något som inte finns där, eller som finns där. Man vet ju inte.

    Ett tips vid liknande bilder är att köra både slutare och bländare manuellt. Då kan man få det exakt som man vill…

    mvh // Johannes

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Upplever spontant att skärpedjupet är aningen för kort, men gillar den blå tonen och den mörka bakgrunden i kontrast med istappen, snyggt.

  3. sonjac skriver:

    Ha! ha! ”Isfotograferingens heliga moder” 😀 Jag har även blivit kallad ”Räkambassadör” på ett akvarieforum, http://www.zoopet.com

    Snyggt med den mörka bakgrunden. Jag tänker lite som Johnny, lite större skärpedjup hade inte varit fel.
    Köra kameran helt manuellt som Johannes tipsar om brukar jag göra rätt ofta. Det är kul att experimentera.
    Jag är väldigt avundsjuk på den där grottan.

  4. naturligabilder skriver:

    Tack för era tankar och synpunkter!

    Johannes: Ibland kör jag manuellt men det är oftast vid s.k. skakbilder. Ibland behöver jag underexponera så kraftigt att exponeringskompensationen inte hänger med – den går ju bara ner till minus 3. Jag har redan från början alltid kört bländarförval och utnyttjat exponeringslåsningen, men helmanuellt har helt klart sina fördelar ibland! Här kunde det varit smidigare om jag var mer van vid det, då jag inte hade behövt låsa exponering och komponera om.

    Johnny: Jo det är kort och det är också faktumet att det är en istapp bakom som rör till det lite. Vad tvungen att använda bländare 4 som lägst (störst egentligen! :D) men ljuset var ganska dåligt.

    Sonja: Du och Janne är välkomna upp så kan vi gå till grottan. 😀

Kommentera

