Mitt i snöyran

Det är inte lätt att fotografera när det snöar för fullt ute. Jag tänker på att kameran och grejerna blir så blöta. Man får liksom fota i omgångar och spontanbilder blir det inga. På ett sätt kanske det är nyttigt. Man får söka motiven med ögonen och känslan mycket mer än när man har kameran dinglande över axeln. Nu när jag skriver det så fick jag en mycket högre ”lyckad procent” av bilder. Med det menar jag antalet lyckade bilder som man vill spara och använda till något i förhållande till antalet gjorda exponeringar. Det kanske är något att praktisera även när det inte snöar för fullt ute – vad tror du? Kan det vara så att om kameran är mer otillgänglig så ser man bilder med ögonen och känslan, snarare än spontanbilder..?

På nedanstående bild fotograferar jag uppe vid Hörnsjön och imorgonbitti kommer ett lite specialinlägg med tre bilder som jag tog precis just då som denna bild på mig togs av min sambo. Lite knepiga ljusförhållanden dock när jag står i mörkret med all den ljusa snön runtom!

dscn1419

9 kommentarer till Mitt i snöyran

  1. Johnny Buchwald skriver:

    För mig är det nog ofta så att när jag kommer till en ny plats så blir jag ofta stående rätt länge och tittar på omgivningen och om något händer runt omkring mig. Det tar alltid en stund innan jag hittar något. Ibland kan motiven vara rakt framför mig utan att jag ser dem. Men får jag bara ta in platsen så brukar det komma av sig självt. Nu låter jag som jag alltid får bra bilder, men så är det långt ifrån. Ibland står det ju helt still också. Kristofer, du får väl ta och handla ett sånt där regnskydd som jag tipsade om i min blogg…det kan nog säkert vara vettigt.

  2. naturligabilder skriver:

    Johnny: Samma här! Ofta kan jag sitta och fika på en stubbe när jag ser något spännande. Då får man pausa i kaffedrickandet. 😉

    Apropå regnskyddet så verkar det helt klart intressant!

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Ja, det är ju nästan gratis också…ska se om jag inte kan ta mig ut under lite tuffare förhållanden. Då ska jag testa om det är bra eller inte. Får väl hoppas att det funkar, annars kan det bli tråkigt, hehe!

  4. sonjac skriver:

    Jag håller med dig men det finns en risk med att ha kameran undanstoppad när man är ute i naturen. Plötsligt kan man möta någonting oväntat och absolut inte hinna fumla efter kameran nere i en ryggsäck innan motivet försvunnit.

  5. naturligabilder skriver:

    Johnny: Haha, ja då gäler det att den funkar! 😀

    Sonja: Igår sprang vi nästan över ett par rådjur, men de var så snabba att jag inte hade hunnit även om telezoomen var monterad och jag höll i hela kalaset. 😀

  6. Mikael Ewald skriver:

    Varför inte ett regnskydd för kameran?
    Använder själv ett avklippt byxben från ett par tunna regnbyxor. Funkar ypperligt o man kan alltid vara redo.
    /Micke

  7. naturligabilder skriver:

    Micke: Jag ska absolut kika på någon sån lösning. Ett par gånger har jag klippt ett lagom stort hål i typ en ICA-kasse och tejpat fast runt motljusskyddet och voila, ett enkelt regnskydd till kameran. Men det blir knepigt att hantera. Den som Johnny använder är nog lite smidigare. 😀

  8. Sofie skriver:

    Tjaa, jag får väl vara den första att berömma bilden eftersom ingen annan gör det. Vilken fin bild, måste vara en duktig fotograf som tagit den! 😉

  9. Magnus skriver:

    Jag vill ha snööö….eftersom jag inte har en vädertätad kamera får man tänka lite extra! köpte en gång färdiga kamera påsar som funkar rätt ok!

Kommentera

