Tamron kommer med en ny vidvinkelzoom

En farlig utmanare till den välkända Sigma 10-20/4-5,6 är på väg in på marknaden. Enligt Cyberphoto så kommer Tamrons nya vidvinkelzoom Tamron SP AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF ut på marknaden vintern/våren -09 (iallafall till Pentaxfattning). Jag har länge funderat på att skaffa en vanlig vidvinkelzoom då en fisheye inte alltid är det bästa alternativet, det är två olika gluggar helt enkelt. Sigman ska enligt uppgift vara riktigt bra men jag har tvekat dels p.g.a. distorsionen på 10 mm och skärpebristen på de större bländaröppningarna.

Ställer man dem bredvid varandra och granskar teknisk prestanda framträder vissa skillnader. Tamrongluggen är lite ljusstarkare, har färre linselement, har större zoomfång i ändläget, har lite större avbildningsskala (1:5,1), fler bländarlameller och till sist så väger den 100g mindre än Sigmas glugg. Den kostar dessutom några hundralappar mindre. Det ska bli riktigt intressant att läsa tester på den här gluggen när den kommit ut och ett jämförande test (med Sigman) i bildkvalitén ser jag fram emot. Jag har själv ingen erfarenhet från Tamron men jag vet att många är nöjda med deras produkter, kanske inte minst den legendariska 90mm makron. Om den inte är bättre så kanske den åtminstone pressar ner priset lite på konkurrenten Sigma 10-20.

Följande jämförandetabell är hämtad från Cyberphoto.se

sidavidsida

10 kommentarer till Tamron kommer med en ny vidvinkelzoom

  1. Fredrik skriver:

    Den där zoomen ska jag nog kolla upp också; den tycks redan finnas ute med Nikonfattning. Ser ju klart intressant ut.

  2. Johnny Buchwald skriver:

    En bra vidvinkelzoom är helt klart ett bra tillskott till kameraväskan. Jag kör Nikons system och använder Nikons 12-24 och den optiken sitter väldigt ofta på kameran!

  3. naturligabilder skriver:

    Fredrik: Där ser man! Då kanske det finns tester ändå?! Måste kolla upp!
    Vi Pentaxägare är alltid steget efter vid tredjepartsobjektiv.😉

    Johnny: Kan tänka mig det och den är ju dessutom känd för sin goda kvalité! Men orginalgluggar är ofta det, det är min uppfattning iallafall. Men ofta tyvärr lite dyra.

  4. Fredrik skriver:

    Ja, 12-24’an från Nikon är ju ett alternativ för mig också, men den är ju ungefär dubbelt så dyr. Vi får väl se, inköpet ligger i alla fall inte på den här sidan nyår. Gott om tid att läsa tester och annat…

  5. naturligabilder skriver:

    Fredrik: Samma här! Jag har lite undanstoppade slantar men eftersom jag inte vet hur det blir med jobb nu när jag tar examen vill jag gärna avvakta också. Men skulle jag få en tjänst tämligen fort så får det bli en lite försenad julafton.😉

    Pentax har också en 12-24 (också dubbla priset) men jag vill åt de sista 2 millimetrarna ner till 10 mm. De som har jämfört tycker att skillnaden faktiskt märks ganska mycket. Det är så lite som behövs ibland. Har kikat på fasta vidvinklar också, men Pentax 14mm är för lite.

  6. Fredrik skriver:

    12 eller 10 millimeter tror jag inte spelar så stor roll för mig; gissar att jag kommer landa runt 14-15 ofta när jag fotograferar. Känner igen det där med jobbsituation; har dragit igång egen firma rätt nyligen, och det är inte helt självklart hur det ser ut med beläggningen efter nyår (även om det ser positivt ut just nu, så vet man aldrig förrän beslut är tagna…). Tar du examen nu till jul?

  7. naturligabilder skriver:

    Fredrik: I mitten av januari 09 tar jag examen. Sen får man se vart det bär! Söka jobb där jobben finns. Som tur är är mitt yrkesval inte speciellt konjunkturkänsligt, det är snarare så att vid lågkonjunktur behövs det fler socialarbetare.

    Sofie: Ja, minst.😉

  8. Johnny Buchwald skriver:

    Nu är ju jag långt ifrån någon expert, men jag kan tala av egen erfarenhet att jag ibland kan känna att jag borde köpte det bästa möjliga redan från början. Då hade jag nog sparat en del slantar. Nu har man köpt, sålt, förlorat, köpt igen osv. Så mitt tips är att spara tills man har råd med det man egentligen vill ha, annars vänta.

  9. Peter skriver:

    Har nyss köpt ett Sigma 10-20/4-5,6 och är mycket nöjd. Trodde inte skillnaden mellan 18mm och 10mm skulle upplevas så stor men den är ju enorm och en ny fotovärld öppnar sig nästan. Enda negativa är väl att det inte är speciellt ljuskänsligt, men Lightroom är ju bra på att ta bort brus.

Kommentera

