Ett utsnitt – tre olika bilder

Igår snöade det hela morgonen och förmiddagen. Nu är träden lite snötyngda och sätter lite extra krydda på tillvaron! Hoppas nu att detta får ligga kvar. Det var dock lite knepigt att fotografera då snön som faller på kameran smälter och det blir blött. Jag vet, kameror tål en del, men jag tar inga onödiga risker. Så istället fick man snabbt plocka fram kameran när man behövde den. Uppe vid Hörnsjön finns ett bra vindskydd där vi landade lite och borstade bort snön som täckte jackor, overaller och mössor. Då fick jag också tillfälle att fotografera lite mer samlat och lugnt.

Jag ska här visa på att man med ett och samma utsnitt kan skapa tre olika bilder som skiljer sig en hel del i bilduttryck och känsloförmedling. Det är tre olika exponeringar som jag har skapat med lite olika tekniker och efterbehandlingen skiljer sig också. Notera i bilderna trädet framme till vänster, då ser man att det är samma träd och att komponeringarna i stort sett är desamma också. Kan tillägga att jag vid fototillfället inte hade någon plan på att skriva ett sånt här inlägg eller visa någon princip, det bara blev så. Jag beskriver först bild för bild hur den är gjord och till sist visar jag upp de olika resultaten.

  1. Ingen exponeringskompensering. Kameran är dragen uppifrån och ner ganska långsamt för att behålla strukturen även på grenar. Notera också snön som yr i luften. Efterbehandlingen består av en nivåjustering för att få lite mer klara färger samt en överskärpning för att ytterligare vaska fram strukturer i bilden.
  2. + 1 i exponeringskompensering. Ljusmätningen är gjord en bit upp i bild (därför är inte träden så överexponerade) där jag började dra kameran neråt ganska snabbt för att enbart ha kvar struktur i stammarna. Jag har i efterbehandlingen lagt på lite rödton för att kontrastera snyggt mot snön.
  3. -2 i exponeringskompensering och ljusmätning uppe i bild (som förra bilden). Här har jag dragit uppifrån och ner men ganska långsamt och eftersom den är igensotad i överkant syns ändå inte struktur på grangrenarna. Också ett högre ISO-tal för att få fram lite korn. Efterbehandling är lite sepiaton för att skapa lite gemmeldags känsla. Rent bildtekniskt är den ju alldeles för underexponerad i överkant, kanske lite för mycket för vissas smak, men det handlar om bildkänslor och inte teknisk underskönhet.

imgp8098_800

imgp8120_800

imgp8113_800

3 kommentarer till Ett utsnitt – tre olika bilder

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Strålande och alla tre bilderna tycker jag blev bra, bra jobbat!

  2. Fantastiskt…. Jag måste ta mig i kragen att börja testa…. Ettan och trean blir mina favoriter här…

    mvh // Johannes

  3. naturligabilder skriver:

    Tack ska ni ha!
    Johannes: Vad kul! Visa gärna upp dina testresultat i bloggen vid nåt tillfälle. 🙂

Kommentera

