Tips i vinter: Andfotografering i naturens fotostudio

Jag tänkte rent spontant visa upp en bild från Sundsvall, tagen i mars 2008 för att inspirera till lite udda naturfotografering av gräsänder. Där det finns ankdammar finns de i massor. Ofta är det kommunen som håller dammar öppna i isen med hjälp av vattenpumpar och där flockas änderna och betraktas glatt av barnfamiljer och andra förbipasserande. Många matar fåglarna och en del barn jagar tyvärr fåglarna. En och annan fotointresserad kanske fotar fåglarna och här tänkte jag tipsa om ett lite udda sätt att fota dem. Jag påstår inte att detta skulle vara första gången någon använder den här tekniken eller fotar den här typen av bilder. Tvärtom är den inom vissa genrer väldigt etablerad.

Eftersom gräsänder vid dammar är så vana vid folk kan man komma riktigt, riktigt nära dem. Har man dessutom någonting gott med sig ökar chanserna ännu mer. Poängen med att fota dem på vintern är att man har all snö (förhoppningsvis) runtom. Den här honan har jag fotat rakt ovanifrån med mitt 105 mm makro. Jag har punktmätt ljuset mitt på anden och tryckt av. Eftersom anden är så mörk i förhållande till den ljusa snön blir effekten att det ser ut som den är fotad i en studio. Detta faller inte alla i smaken, men det kan ju ändå vara roligt att göra något annorlunda, för allt handlar ju om att ha roligt. I efterhand kan man behöva justera nivåerna litegrann för att balansera upp snön och fågeln. Den här bilden var en spontanbild och det finns en del kvar att önska i den, bl.a. skärpedjupet som är lite kort. Det kan behövas ganska bra ljus så ett tips är mitt på dagen men i mulet väder.

andhona

6 kommentarer till Tips i vinter: Andfotografering i naturens fotostudio

  1. Fredrik skriver:

    Den där andbilden är riktigt skön. Riktig studiokänsla som du skriver. Nu ska vi bara få lite snö här nere också…😉

  2. Fredrik skriver:

    …just det, Glömde ju en grej; ett alternativ till exponeringsmetod är att du spotmäter mot en ljus snöyta och överexponerar det givna värdet ca 1,5 till 2 steg (det kan nog variera en del mellan olika kameror). På det sättet så får man rätt bra kontroll på vad som blir riktigt vitt i bilden. I det här fallet skulle man kanske överexponera ytterligare lite för att nästan ”bränna ut” de vita ytorna ordentligt.

  3. Den anden kommer jag ihåg. Vi har en stadspark här i våran stad fylld av änder och dess födare. Blir det snö kanske man skulle passa på att gå dit, iofs går jag ofta där men utan kamera. Ibland simmar det faktiskt runt en kritvit and också🙂

    mvh // Johannes

  4. Sofie skriver:

    Pippianka heter det!

  5. Johnny Buchwald skriver:

    En teknik man säkert kan leka med hur mycket som helst…ska ha det i åtanke nästa gång jag får möjligheten. Tack för tipset!

  6. naturligabilder skriver:

    Fredrik: Det var ett bra tips! Det måste jag prova! Antar att det är 1,5 för mig del då min kamera har en tendens att överexponera lite, jag har ofta -0,5 i exp komp!

    Johannes: Hehe, tänk om du kan få en bild med bara konturerna på anden och en orange näbb.😀

    Johnny: Jodå! Kotten på min framsida (för tillfället) på hemsidan är samma teknik. Där är det dock en isyta med vatten på.🙂

Kommentera

