Tack för tipset Fredrik!

Igår fick jag en kommentar av Fredrik Mörk i inlägget om att fota gräsänder om vintern och punktmäta ljuset på anden så att all snö runtom blir helt vit och det på så sätt ser ut som en studio. Han sa att man även kan punktmäta på snön och överexponera mellan 1,5 till 2 ungefär och då ha bättre kontroll över hur vit snön blir. Idag när jag gick ut var det bitande kallt, 12 minusgrader. Hittade små växter på en snötäckt gräsmatta och tänkte att jag skulle testa det knepet. Jag punktmäter sällan ljuset, oftast använder jag matrixmätning (standard) eller möjligtvis centrumvägd ljusmätning. Hittils har jag bara använt punktmätning vid mycekt speciella tillfällen och då har jag punktmätt på själva motivet, men nu är det ett annat tänk.

Jag har justerat nivåerna en aning i Photoshop efteråt för att balansera den vita snön lite bättre. Här är det inte meningen att det ska se ut som ens tudio på samma sätt som gräsanden där det var HELT vitt runt anden, utan jag ville bara att snön ska se riktigt vit ut och då skapa känsla av en slags oändlighet i bakgrunden. Jag gillar verkligen att man kan se snön ovanpå växten skild från bakgrunden fast de båda är vita. Konturerna kommer fram ändå. Det var inte sista gången jag punktmätte ljuset på snön minsann! Det är möjligt att vitbalansen i bilden är en aning skev dock, ibland har jag svårt att bestämma mig och det är ännu svårare på små motiv.

imgp8233_800

5 kommentarer till Tack för tipset Fredrik!

  1. mojje skriver:

    Det blev en riktigt fin bild!
    Verkar vara ett roligt sätt att fota kul med tips.
    Morgan

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Det där får testas vid tillfälle!

  3. Fredrik skriver:

    Kul att vara till hjälp!🙂

    Göran Segeholm har skrivit en artikel med lite spotmätningsövning som kan läsas här:
    http://www.kamerabild.se/artikel/spotmatning_ger_kontroll_070917154250-159.html

  4. Sofie skriver:

    Jag tycker växten är lite för ljus…

  5. naturligabilder skriver:

    Tack för era synpunkter och tankar!

    Fredrik: Det ska jag kolla upp, tack!

    Sofie: Menar du snön på växten eller själva växten som sådan?

Kommentera

