Med önskan om en fotogenisk 1:a advent

Jag är ingen person som är speciellt förtjust i traditioner eller så och jag vet liksom de flesta inte riktigt varför man ”firar” advent och tänder ljus. Det handlar om väntan av något slag, väntan på Jesus Kristus kanske, men jag är alldeles för oreligiös för att bry mig om sådant. Därför vill jag med följande bild istället önska en fotogenisk 1:a advent, även om den nu lider mot sitt slut. Idén fick jag av Janne Arleklint som förra året publicerade en liknande bild på NaturfotoForum. Det finns mycket kvar att önska angående de tekniska aspekterna av bilden, rätt trist exponerad och inte så spännande ljus, men ändå. Från vänster till höger ser vi Sigma EX 100-300/4, Sigma EX 105/2,8 Macro, Pentax DA-Star 50-135/2,8 SDM och Pentax FA 31/1,8 Limited.

imgp8248_800

10 kommentarer till Med önskan om en fotogenisk 1:a advent

  1. Fredrik skriver:

    Det där är nördigt på riktigt!🙂

  2. Jag är inte ens lite religiös av mig. Anser faktiskt att de stora världsreligionerna är en av grunderna till allt krig och det skulle aldrig få för mig att gå med i svenska kyrkan tex.

    Dock är detta med jul och advent något jag tycker är mysigt. Det är ju stämning över att få pynta till det och tända massa ljus. Äta saffransbullar och dricka te. Nu fattas bara kyla och snö så man kan börja använda långkallingarna också… Man träffar släktingar och äter massa god mat.

    Jag gillar din idé. Men varför släckte du inte i rummet och fotograferade manuellt så hade du kunnat få en riktigt mysig bild😀 Svårt kanske iofs med svarta objektiv. Dom syns ju inte så bra i mörker…

    mvh // johannes

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Fredrik tog orden ur mun på mig, hehe! Men coolt. En lite roligare bakgrund kanske hade varit trevlig. En duk, eller något.

  4. naturligabilder skriver:

    Hehe.😀

    Jo omgivningen är inte så rolig och jag tände i rummet just p.g.a objektiven som är svarta, de försvann helt. Man skulle kunna lägga ner lite energi på det med externa blixtar från olika håll och sådär, men jag tog inte bilden för att skapa något fint, utan det var mest bara en kul idé som jag upprepade.😀

    Jag längtar till den goda maten!😀

  5. sonjac skriver:

    Snyggt Kristofer😀

  6. FredrikB skriver:

    LOL! Det där är ju helt underbart. OK om jag snor idén och gör en Nikonvariant?🙂

  7. Sofie skriver:

    Det enda adventspynt vi behöver är julvikingen Sigvard!

  8. mojje skriver:

    Rolig bild och tjusigt julpynt absolut, det verkar vara en fin objektivpark!
    Morgan

  9. naturligabilder skriver:

    Fredrik: Din kommentar hamnade i ”spam” av någon anledning men nu är det fixat.🙂

    Självklart får du göra likadant, jag har ju snott idén från Janne.😉

Kommentera

