På såna här platser hittar jag motiv till den målade bilden

Imorse var det ganska gråmulet och snön hängde i luften utan att snöa ner, så kändes det. Någon minusgrad bara. Jag tänkte här bara enkelt visa ett exempel på en miljö/utsnitt i naturen som inspirerar mig för måleriska motiv. Det första kravet är att det ska vara ganska häftiga kontraster, gärna ljust mot mörkt och färgskillnader och därför så passar björkar så himla bra, särskilt med lite granskog runtom. På bilden nedan ser man en avbild av just den miljön.

imgp8329_800

Därefter försöker jag hitta ett utsnitt som passar för bilden och i det här fallet zoomade jag in och koncentrerade mig på enbart björkstammarna. Jag kan tillägga att jag tog dessa två bilder enbart för att visa upp principen, egentligen tycker jag inte så mycket om resultatet av den målade bilden då den känns lite enformig och platt. Nåväl. Jag valde en lite längre slutartid än vanligt och drog sakta sakta uppifrån och ner under ungefär en sekunds exponering. Jag har använt en lite högre kontrast i kameran då kontrasten blir ganska viktig för att lyfta fram strukturerna.

imgp8328_800

4 kommentarer till På såna här platser hittar jag motiv till den målade bilden

  1. Johannes Glännman skriver:

    Roligt att man äntligen får lite lektioner i detta🙂

    Håller med dig om att bilden inte hör till dina bästa (gillar den faktiskt inte ens lite) men den var väldigt bra utbildningsmaterial vilket jag uppskattar🙂

    mvh // Johannes

  2. naturligabilder skriver:

    Tack glännman.
    Precis som du säger så är inte bilden bra i den bemärkelsen, men den visade tydligt likheterna i bilden ovan och det var bara därför jag tog den.😀

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Nu har du visat så många bra sådana här bilder att jag nog får ta och bege mig ut och köra lite sånt här snart. Tycker det är supercoolt!

Kommentera

