Vintern är här igen!

I förmiddags kom det över 2 dm snö på ett par timmar och vi var ute mitt i det kraftiga snöfallet. Eftersom det var knapp en minusgrad var snöflingorna riktigt ihopklumpade och stora, dessutom fastnade allt direkt på granar och kvistar. Det blev en tur upp till Hamptjärn och sedan runt den och tillbaks en annan väg. En hel del fotande såklart, även om det tidvis var svårt p.g.a. snön som direkt smälte på kameran och jag är lite nojjig angående det där med väta och fukt, trots att jag har både väderskyddat hus och optik. Efter ett tag upphörde snöfallet och det var skönt att kunna ha kameran uppe som vanligt. Nedanstående bild är tagen med mobilkamera, jag är ändå imponerad över exponeringen – svårt med ljus snö och mörkt motiv.

dsc00211

Det blev en hel del varierande fotomotiv idag och många av bilderna blev jag riktigt nöjd med. Och hör och häpna, även helt vanliga skarpa bilder! Två åkte direkt upp på NFF’s bildkritik och fler kommer. Imorgon kommer ett inlägg om en speciell fotogenre som en viss person inspirerar till. Nytt för mig och ack så roligt. Där handlar det dock om en del fipplande i datorn, men det är likväl bildskapande. Här bjuder jag på tre bilder från idag – en målad bild från tallskogen, en översiktsbild från det vackra Hamptjärnsberget med alla snöiga träd och en på de snötyngda lövträden som hängde ner över skogen. Kanske Kung Bore (vinter) hade stängt igen stigen medvetet?

imgp8524_800

imgp8587_800

imgp8552_800

7 kommentarer till Vintern är här igen!

  1. Mikael Ewalds skriver:

    Önskar att det vore lite mer vinter här nere me.. Slippa det trista gråa o få lite snö söm lyser upp o bjuder på lite annorlunda miljöer.
    /Micke

  2. naturligabilder skriver:

    Jo, det är riktigt upplyftande att få snö nu!
    Men det försvinner säkert igen, innan vintern är här på riktigt.

  3. Sofie skriver:

    Jag tycker bäst om bilden på Hamptjärnsberget som inte finns med här.

  4. vastkustenfoto skriver:

    härliga bilder…tänk om man fick lite snö här!

  5. naturligabilder skriver:

    Sofie det är för att den ska upp på NFF imorgon.😉

    Magnus, ja men snart är det kanske er tur!?

  6. Johnny Buchwald skriver:

    Suck…vad jag längtar när jag ser de här härliga vinterbilderna. Är det okey om jag flyttar hem till dig eller? hehe! Nu vill jag ha snö här. Bra bilder!

  7. naturligabilder skriver:

    Johnny: Hehehehe Glännman är inne på samma bana. Vi kanske får starta ett fotokollektiv häruppe i norr.😀

Kommentera

