Att skapa gamla bilder

I dagens teknikfokuserade fotovärld så är det väldigt roligt att sträva åt andra hållet, d.v.s. att försöka få bilder att se gamla ut, som om de vore tagna med teknik som fanns på 30-talet t.ex. Johannes Glännman är en stor inspirationskälla för det och jag gillar många av hans kreationer i den genren. Men vad är det som gör att en bild ser gammal ut? Själv försöker jag jobba med korn och lite oskärpa. Även toningen kan skapa en sån känsla. Jag menar inte att alla bilder tagna på 30-talet är oskarpa och fulla med korn, men det kan åtminstone ge en tärd och nött känsla i bilden och visst var det annorlunda att fokusera med riktigt gammal teknik. Nedanstående bild är tagen vid Hamptjärn och föreställer en skog med ett litet vindskydd nere i kanten. Svartvitt känns självaklart och sepiatonen kom jag inte överrens med, så det fick bli traditionell svartvit. Kanske lite väl utstuderat komp, men det är roligt att göra bilder oskarpa medvetet. Kan tillägga att manipuleringen är gjord i datorn, d.v.s. korn och oskärpa. Mycket finns kvar att lära och det gör sig extra gällande när man ser Johannes bilder. Kolla t.ex. in den här.

imgp8556_800

3 kommentarer till Att skapa gamla bilder

  1. Härlig bild Kristofer. Något som jag funnit av att kolla på bilder som verkligen är gamla inom naturfotografi är att fotograferna ofta har jobbat med storslagna saker. Stora miljöer och vyer, stora fågleflockar på bild eller liknande. Det är viktigt att motivet ska stämma. En macrobild på ett löv är sällan bra för en gammal bild.

    Jag tycker du lyckats bra nedan. Härlig komp och ett storslaget landskap …..

    För att tacka dig för ditt fina inlägg har jag skapat en kategori i min blogg vid namn ”Från vinden”. Den tror jag du kommer gilla🙂

    mvh // Johannes

  2. naturligabilder skriver:

    Jo, det är nog precis som du säger. Motivet var till största till mer utstuderade längre tillbaks i tiden!

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Motivet är nog väldigt avgörande för om det ska bli bra. Tycker du hittat ett tidlöst motiv här.

Kommentera

