15 000:- vs. 1 500:-

Jag tänkte bara illustrera en liten lek här i bloggen. Igår var vi ute och jag gjorde lite måleriska bilder som vanligt. Batterierna tog slut och jag kände mig tvingad att låna min sambos Coolpix S210 för att måla lite med den istället. Det var väldigt annorlunda att hålla i nåt så litet och lätt, när jag målar vill jag gärna ha något rejält att hålla i, men det gick bra såhär också. Coolpix s210 är ju i princip en helautomatisk kamera, man kan ju inte ändra bländare eller slutartid så jag valde ISO 64 för att få ner slutartiden maximalt. En av bilderna här nere är tagen med min Pentax K10D + DA-Star 50-135/2,8 – utrustning värd i runda slängar 15000:- avrundat uppåt. Coolpixen kostar ungefär 1500:-. Det är lätt att fastna i teknikdiskussioner, men ska man snacka bildskapande så börjar utrustningen spela mindre roll beroende på vad man fotograferar. Ta en titt på bilderna. Kan du säga på rak arm vilken bild som är tagen med vilken kamera? Nej, jag har inte orkat ändra exif så det är bara ladda ner och kolla, men det är inte poängen. Är det så självklart vilken bild som är tagen med vilken utrustning? Ärligt talat? Nej, inte för mig. Bilderna skiljer ju en del på motiv och känsla, men det spelar mindre roll i den här ”leken”.

Är det självklart för dig vilken bild som är tagen med utrustning värd 15000:- och den som är tagen med utrustning värd 1500:-? För mig handlar det om att kunna hantera en kamera på rätt sätt och att kunna finna motiven och skapa det man vill förmedla. Kanske är det dags att sälja av all utrustning och köpa en resa till Island, och åka dit med bara en Coolpix s210 i handen? Njae, det tror jag inte. Jag gillar min fotoutrustning, men det är lätt att bli för pryltokig.

bilden1

bilden2

7 kommentarer till 15 000:- vs. 1 500:-

  1. Steff skriver:

    Jo, man är ju lite FÖR pryltokig men det är ju så j…a kul!!
    Men och ett stort men är väl att man kan byta optik och är mer flexibel med en systemare men annars så är det väl ingen större skillnad om vi håller oss till webben och så som du har lagt upp det ovan… men handlar det om förstoringar och fler möjligheter än en kompakt så är systemaren outstanding…har jag rätt eller fel?

  2. naturligabilder skriver:

    Steff: Det är samtidigt lite ”fånigt” att hålla på och jämföra egentligen. Brutus Östling kan inte ta fågelbilder av samma kaliber emd en Colpix s210, det finns det ingen som kan. Men vissa typer av bilder är helt klart intressanta att studera. Det är 8 miljoner pixlar i Coolpixen tror jag så stora förstoringar klarar den ganska bra och speciellt den här typen av bilder där man inte behöver så mycket skärpa, utan där det handlar om struktur och form. Men visst är det så att en systemkamera är ett helt annat sätt att fotografera på.

    Och apopå utrustning och prylar, visst är det kul! 😀

  3. Här kan man verkligen inte se vilken bild som är tagen med vilken kamera.

    Jag gillar den första bilden mest pga det varma ljuset och mörka stammarna.

    Pryltokig är jag nog så det visslar om det. Men jag har inte mycket grejjer för det. Och jag handlar inte så ofta. Men när jag väl handlar så kostar det 🙂

    mvh // johannes

  4. naturligabilder skriver:

    Tack Johannes!
    Den första bilden är varmare men jag gillar de små rosa fläckarna i bild nummer två. 🙂

  5. sonjac skriver:

    Det här är kul, och så sant också. Jag har ingen aning om vilken som är fotad med vilken kamera, det är helt ointressant med de här motiven som du säger.
    Jag gillar nog den övre mest för den varma tonen, men bägge kompletterar varandra väldigt fint.

  6. naturligabilder skriver:

    Tack Sonja. 🙂
    Det svåraste med Coolpixen är egentligen bara att den är så liten och lätt (och nätt ;)). Man vill gärna ha lite mer tyngd. Men så länge det är lite svagare ljus ute så ställer man in på ISO 64 för att få ner tiderna och sen jobbar man bara på samma sätt.

  7. Johnny Buchwald skriver:

    Jag skulle aldrig kunna gissa vilken av bilderna som är tagen med vilken kamera, men du har ju en poäng där. Är det så viktigt? Nej, det är nog inte det. Visst, jag har ett visst prylintresse, men för mig är kameran och min utrustning verktyg i det jag tycker är roligast dvs naturen och att försöka avbilden den på ett så bra sätt som möjligt.

Kommentera

