Inbyggt GPS-system i en ny version av Pentax K20D?

Enligt ett rykte som florerat på ett flertal grekiska sidor så kommer Pentax lansera en ny version av deras K20D som ska ha ett inbyggt GPS-system. Tanken är att bilderna ska kunna taggas med geografiska positioner automatiskt. Sådana produkter finns på marknaden, det kan köpas för ett antal tusenlappar som hårdvara man kopplar till kameran – t.ex. i blixtskon om jag inte missminner mig helt och hållet. Nyttan med detta ställer jag mig personligen dock frågande till. För mig handlar inte fotografering om geografi, men visst, för en del intresserade och de som reser väldigt mycket kan det säkert vara en bra funktion. Skulle du ha användning för ett inbyggt GPS-system i kameran?

Vad som är roligt är dock att Pentax återigen vill bryta ny mark, om ryktet nu är sant. De var först med antiskaksystem och inbyggd sensorrengöring för instegsmodeller. Det är möjligt att det fanns till 75 000 kronorsmodeller innan, men det vet jag inte.

Här är en länk där du kan läsa mer.

Kommentera

