Hur blev jag administratör på NaturfotoForum?

Den frågan har jag ställt mig ibland och jag tänkte det kunde vara roligt att dela med sig lite av tankarna kring det. Först och främst har jag alltid gillat ordning och reda, struktur och planering. Inte för att det är direkt avgörande för att vara administratör på ett fotoforum, men det ha säkert bidragit till mitt intresse och driv för den förtroendeuppgiften. Det började med att jag på NFF’s chat pratade med Janne Arleklint, ägare och grundare av NaturfotoForum, och diskuterade en del trådplaceringar (där kommer mitt ordningssinne in, för övrigt!) och dess logik. Janne tyckte jag verkade hålla bra koll på trådarna och forumet, så jag blev först moderator i kritikforumen. Sen när Janne skulle iväg till Island med Sonja i somras så blev jag ”Deputy Admin”, d.v.s. ställföreträdande administratör. Huvudtanken med det var att jag t.ex. skulle kunna hjälpa medlemmar med att få nytt lösenord om någon skulle glömma bort det, samt att det var bra att jag hade tillgång till foruminställningarna om något skulle gå på tok. Och på den vägen är det, jag antar väl att Janne tyckte det funkade bra och eftersom jag är väldigt aktiv på forumet så är det också lättare att administrera och hålla koll i forumet. Därmed blev jag permanentad som administratör.

Det är verkligen stimulerande att vara med i administrationen och tillsammans med våra medlemmar fortsätta bygga vidare forumet och sköta om det väl så att våra användare trivs och finner sin tid där meningsfull och inspirerande. Det är ju bildkritiken som allting handlar om egentligen – ett forum för naturfotografer som kan mötas och utbyta erfarenheter och tankar kring bildskapande. Det är också därför som fokuset hela tiden har varit bilden och t.ex. inte utrustning och prylar, som på så många andra forum, även om det såklart förekommer såna diskussioner också. Men jag tror det är viktigt att understryka detta – det är ju bildskapande allting handlar om.

Är det alltid bara roligt och givande? Ja, men ibland gör man folk besvikna när det gäller trådflyttar och bedömningar av vad som t.ex. är mänskliga spår. Men i grund och botten tror jag alla förstår att en viss struktur behövs, men visst är det knepigt ibland med bilder som är ”på gränsen”. Anledningen till uppdelningen av mänskliga spår är inspiration från ett amerikanskt fotoforum där de använde sig av termen ”Elements of humankind”. Jannes idé är att, som jag förstår det, bilder som inte innehåller ”ren vild natur” ska separeras i en särskild avdelning. Det tycker jag personligen är ganska sunt. Hjälp, det var längesen som jag skrev så mycket om vad någon annan tycker och tänker om vissa saker. Men Janne, du får väl säga till om jag missuppfattat nåt. Administratörer är också människor.😀

8 kommentarer till Hur blev jag administratör på NaturfotoForum?

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Grattis Kristofer! Rätt man på rätt plats. Då är vi båda administratörer för ett forum nu…kolleger, hehe! Själv är jag inte så ofta på naturfotoforum…inte för att jag inte tycker sidan är bra, för det är den. Jag får helt enkelt prioritera…skulle man hänga på alla forum och alla bloggar så får man ingen tid alls över till annat.

  2. Johannes Glännman skriver:

    Jag tycker du gör ett utmärkt jobb. Saklig och bestämd men ändå mänsklig😀

    mvh // johannes

  3. Jag tycker du gör ett bra jobb.. Saklig och bestämd men ändå mänsklig…..🙂

    mvh // Johannes

  4. mojje skriver:

    Jag håller med dig till 100% ordning och reda är A & O, ibland kollar jag in lite på natúrfotoforum. Men jag hinner dessvärre inte med att vara på alla ställen, dom dagliga bloggrundorna har blivit som en drog för mig.
    Fortsätt ditt bra arbete!
    Morgan

  5. vastkustenfoto skriver:

    du sköter dig kanonbra Stoffe!

  6. naturligabilder skriver:

    Tack för era uppmuntrande ord!

    mojje: Jag har också upptäckt att tiden försvinner snabbt när man gett sig in i bloggvärlden.😀

  7. Janne Arleklint skriver:

    Du uppfattat din roll och tankarna kring kategoriuppdelningen helt rätt, och visst funkar det bra för dig.

    Det känns tryggt och bra att veta att du håller koll på forumet när jag inte finns där. Jag tycker det är viktigt för alla forum att de moderas ordentlig, och att ordningen upprätthålls så långt det är möjligt.

Kommentera

