En ansökan i byråkratins tecken

Det här är ju en blogg som behandlar ämnet foto, men vissa, viktiga saker måste ändå få slinka med som inte handlar om foto (men bild ska det alltid vara isåfall). Jag tar ju examen nu i januari och vet ni vad? Man måste ansöka om att man vill få ut sin examen. Det är nog höjden av byråkrati. Vem vill inte få ut sin examen som krävs för att söka jobb med de kvalifikationer som krävs inom vårt yrkesområde? Nämligen socialarbetare, eller socionomer. Och inte nog med det, man kan ansöka om tre olika typer av examen. Eftersom det är en filosofie kandidatexamen kan man ansöka om filosofie-examen (filosofie handlar bara om att det är samhällsvetenskapligt), men också en vanlig kandidatexamen. Sist men inte minst, och den enda man behöver ansöka om och har egentlig nytta av – yrkesexamen för socionomer. Byråkrati är fantastiskt.

examenansokan

5 Responses to En ansökan i byråkratins tecken

  1. Fredrik skriver:

    Intressant! Det där hade jag ingen aning om. Trots att jag arbetar med mjukvaruutveckling, ett område där i princip alla har en högre utbildning, så har jag aldrig satt min fot på ett universitet ett högskola. Intressant att få en liten inblick i hur det funkar rent praktiskt 🙂

  2. naturligabilder skriver:

    Universitetsadministration är ett byråkratiskt bygge utan dess like. Juste jag glömde… man var tvungen att skicka med ett speciellt personbevis från Skatteverket också… 😉
    Det är iofs lite mer förståeligt så inte några examensbevis kommer till obehöriga.

  3. Man slutar aldrig att förvånas. Men va fan, om man inte kunde ansöka om detta skulle säkert det bli mer arbetslöshet i landet 😀

    mvh // Johannes

  4. naturligabilder skriver:

    Johannes, jo, någon ska ju ha det jobbet. 😀

  5. Johnny Buchwald skriver:

    Hehe…Ja, jag säger då det.

Kommentera

