Farväl till min 50 mm pärla…

Jag är på gång att sälja min kära FA 50/1,4. Anledningen? Den är delvis ersatt av andra objektiv. Efter jag skaffade den har främst två objektiv konkurerat ut användningen av den. Det är dels min FA 31/1,8 Limited och dels mitt DA 50-135/2,8. Den senare ersätter helt och hållet användningen för t.ex. porträttbilder då den täcker in den brännvidden, men också för att bildkvalitén är minst lika bra på min 50-135 som på den gamla fasta 50. Visst, jag förlorar ju de där sista stegen i ljusstyrkan, men det har jag inte haft så jättestor användning av egentligen och dessutom är 50:an väldigt mjuk i skärpan på full bländaröppning. Och visst, den är så liten, lätt och smidig. Men eftersom jag ändå inte använder den ser jag ingen anledning att ha kvar den. 31:an konkurerar ut den totalt när det gäller bygg- och bildkvalité, men så är det ju en i Pentax Limitedserie också. Min kära FA 50/1,4 kommer jag ändå sakna en del, det ska jag inte sticka under stol med.

pentax50_1

3 kommentarer till Farväl till min 50 mm pärla…

  1. Johannes Glännman skriver:

    Desto mindre att bära desto längre kan man gå🙂

    Eftersom du har ditt 50-135 så ser jag inte heller vad du ska med den fasta till…. Säger som jag gör om Saab. Sälj aset annars byt😀

    mvh // Johannes

  2. naturligabilder skriver:

    Jag har blivit bättre på att begränsa vad jag tar med mig ut.🙂
    Men det är ockås för att jag nu har flöer objektiv än för ett halvår sen t.ex. I början tog man med sig alla tre objektiv man hade.
    De objektiv som alltid följer med är faktiskt fisheyezoomen samt 50-135 för sin användbarhet.

  3. Johnny Buchwald skriver:

    50mm har aldrig varit något jag fastnat för. Jag har själv ägt 2st AF Nikkor 50 f1.8D, men kommit på varje gång att jag aldrig använder det…trots att det är en bra optik. Varför 2!? Bra fråga, men det var då man velade fram och tillbaka och ställde sig frågan; -vilken optik ska jag ha?, tusen gånger om dagen.

Kommentera

