Förberedelser inför helgens bandfotografering

På söndag åker jag upp till Bjurholm för att fotografera hårdrocksbandet Heel till deras nya album som släpps efter årsskiftet. Det är bilder som ska användas bl.a. i cd-boken (vad heter det egentligen?), ni vet en sån där som man kan ta ut från omslaget och bläddra i, ibland är det texter i den. Nåväl. Då kommer min känsla för ljussättning sättas på prov, men det känns bra att fota hårdrock då jag är hemma på skarpa kontraster ch svartvitt som det ofta brukar vara. Det har varit på tal här också. Det kommer vara bilder både enskilt och i grupp. Båda Pentaxblixtarna åker med inklusive WhaleTailen samt omnibouncern till den mindre. Stativ till blixten förstås, så jag kan utlösa med masterblixt och få lite mer effekter. Objektiven som kommer på fråga är nog DA-Star 50-135/2,8 samt FA 31/1,8 Limited. Den första är perfekt för porträtten och eller bandbilder med ett trängre perspektiv. 31:an kommer funka bra för gruppbilder. Jag var tvungen att repetera lite blixtinställningar när man använder två och även trådlöst, så en tändare och hundens leksak fick stå modell när jag satte min blixtinställningskunskaper på prov. Dessutom behöver jag nöta batterierna lite så jag kan fulladda dem inför söndag. Bilderna är bara förminskade och skärpta, det här är bara för att demonstrera några av resultaten.

imgp8903_800

imgp8906_800

imgp8907_800

imgp8917_800

11 kommentarer till Förberedelser inför helgens bandfotografering

  1. mojje skriver:

    Det låter som ett roligt och spännande projekt och jag är säker på att det kommer gå utmärkt. Spännande med ljussättning du verkar kunna det bra!
    Morgan

  2. karlund skriver:

    Ser ut som det kan bli lite dramatiska bilder.

    Vänligen
    Karlund

  3. Steff skriver:

    Det kommer säkert att gå bra med tanke på att du är väl förberedd.

    Lycka till!

  4. Sofie skriver:

    Hunden i fråga hälsar att han vill ha bilden ovanför sin säng!

  5. Steff skriver:

    I canvas väl…? 😉

  6. naturligabilder skriver:

    Japp, det blir en rolig utmaning!
    Men nervositeten är ganska lugn ändå, att fota ett bröllop är mycket värre då det händer så mycket på en gång… men den gången jag gjorde det gick det bra och ingen blev missnöjd. 😉

  7. Lycka till verkligen….

    Nu blir jag nyfiken på hur du fick denna möjlighet samt om du får betalt 😀

    mvh // johannes

  8. Steff skriver:

    Vi ser fram mot en rapport sen…och lite smakprover…eller hur…? 😉

  9. naturligabilder skriver:

    Johannes, visst får jag betalt! 🙂

    Steffe: Ja, det beror på. Det är möjligt att de inte vill att några bilder ska släppas förrens albumet är släppt. Men nog får det allt bli några ploj-fisheyeporträtt vid sidan om som får ligga här i bloggen. 😀

  10. Johnny Buchwald skriver:

    Lycka till Kristofer! Det är nog bra att släppa naturen ibland och göra andra saker. Jag har själv fotat en del rockband och fått med lite bilder i ett omslagshäfte en gång, det var jäkligt kul. Även fotat bandet med porträtt och under spelningar. Kört en del blixt, vilket jag är kass på, men även kört mycket utan och med högt ISO. I svartvitt blir det jäkligt snyggt! Kanske du skulle köra någon liten serie när ni är klara utan blixt…man vet aldrig, det kanske finns något där också som man kan ta med.

  11. naturligabilder skriver:

    Tack Johnny!
    Jovisst kommer jag köra en del utan blixten också!

Kommentera

