Mission accomplished!

Nu har jag suttit under kvällen och haft fullt upp med bilderna. Designkillen som skivbolaget ordnat ska få sina bilder (han som gör bookleten) så han kan sätta igång. Jag kommer släppa iväg de flesta bilder ”orörda” och det där är alltid känsligt för en fotograf, undantaget är bilder som jag beskurit. Bilder framkallas ju digitalt, det handlar inte om manipulering utan om att man justerar i nivåer och annat. Men han gör säkert ett bra jobb, han jobbar ju och försörjer sig på sånt. Jag kom dit vid 12-tiden och vi satte igång ganska omgående. Det tar ju lite tid att rigga och testa ljuset och blixtarna. Grabbarna frös lite då vi stod i däcklagret intill studion dem har, men jag var varm iallafall. Man har ju inga vinterkläder på bilderna, så att säga. Det jag tycker är svårast är att dirigera ”modellerna” – det är inte alls min grej och min stora svaghet, men det gick bra ändå! Vi började med porträtt och gruppbilder mot svart bakgrund. Jag visar utdrag från den stora massa bilder. Att börja med traditionella porträtt kändes bra då både jag och grabbarna blev lite varmare i kläderna.

imgp9047_bw_800

 

Jag ville lägga mystik på vissa bilder där bara detaljer skulle sticka fram och resten försvinna in i det svarta. Så blev den här bilden på basisten.

imgp9102_bw_800

 

Det är också roligt att försöka sig på lite mer annorlunda, men ändå utsnittsmässigt traditionella, porträtt som kommunicerar bättre med betraktaren. Sångaren David. (Ja, skärpedjupet är medvetet.)

imgp9108_bw_800

 

Gruppbild som designern kan jobba på mer för att framhäva den rätta känslan. Denna är bara beskuren och förminskad.

imgp9176_snap_800

 

En annan, mer annorlunda gruppbild på tre av medlemmarna. Nämligen, från vänster, basisten, sångaren och trummisen. Tanken med kompet är att de två till höger ”väger mer” men vägs upp av den vänstra som står längre till vänster.

imgp9202_snap_800

 

Sen var det dags att äta. Vadå? Pizza förstås! Jag åt en med bacon, salami och vitlök… mm… gott. Marcus, gitarristen, gick hem och åt så han är inte med här.

imgp9221_800

 

Sen gick vi hem till Marcus och tog en kopp kaffe innan det var dags att bege sig ner till däckverkstan, som han för övrigt driver.

imgp9224_800

 

Nu var tanken att ta lite mer gruppbilder med miljö och få lite känslan av working-class-hårdrockskillar – nåt i den stilen. Jag gillar verkligen skuggan av kedjan på sångaren Davids huvud. Den blåa, metalliska tonen har jag lekt fram själv bara för att det var kul. Det blir lite kall och rå känsla. Keyboardisten längst bak blev lite mörk, men det kan man säkert lyfta fram mer när man jobbar med bilden.

imgp9265_steel_8001

 

Och nu kommer le grand finalé! Efter mycket provande med ljus, slutartid och bakgrund samt rekvisita och lite ”tricks” skapade vi följande bild. Meningen var att det skulle skapa en häftig känsla med gnistorna som flyger och de koncentrerade blickarna. Notera också skärbrännarens blåa låga. Ser ni att det är en gitarr de jobbar sönder? Njae, egentligen så är det en metallstav som Marcus håller på baksidan av gitarrhalsen. Men effektfullt blev det. Jag rekommenderar att ni klickar upp denna (de andra också för den delen), detaljerna gör sig inte rättvisa i detta lilla format. I mitt uppdrag låg att göra bra grundbilder för designern att jobba mer med och det har jag uppfyllt tycker jag. Men sista bilden här kände jag mig tvungen att jobba fram – lite kreativ måste man ju alltid vara! Sån är jag.

imgp9312_800

7 kommentarer till Mission accomplished!

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Det där blev ju riktigt bra. De två sista är supercoola….bra jobbat Kristofer!

  2. Steff skriver:

    Impad är bara förnamnet…det blev ju kanonbra ju…sista gillar jag bäst!
    Grattis till en bra session!

  3. Sofie skriver:

    Du är så duktig! Bilderna är skitsnygga!

  4. mojje skriver:

    Javisst, det där blev ju riktigt bra!
    Du har gjort ett mycket bra jobb enligt mig, hoppas att kunderna blev nöjda också!
    Morgan

  5. naturligabilder skriver:

    Vad roligt att ni gillade bilderna!🙂

  6. vastkustenfoto skriver:

    riktigt bra blev det Stoffe! ja och hoppas att kunden blev nöjd det är viktigast i detta läge!

  7. […] är sluten Ni kanske minns att jag var och plåtade ett band för kommande skivsläpp? (Här kan ni läsa annars) Ja, nu släpps skivan snart. Jag har fått mitt förhandsexemplar på posten och konstaterar att […]

Kommentera

