Funderingar från gårdagen

Såhär efter fotosessionen i söndags har det dykt upp en del funderingar i mitt huvud. Det går faktiskt att skapa bra bilder utan studioutrustning för 100.000 :-. Med enkla medel kan man med finurlighet och kunskap göra bilder som duger gott i de flesta sammanhang. De enda ljuskällorna jag använde var två blixtar – en på kameran och en slav. Bakgrunden var ett svart skynke enkelt uppsatt framför en garageport på insidan av byggnaden. Visst, det är säkert roligt att använda fin utrustning såsom Einchrome-blixtar för flera tusen styck plus en massa andra studiotillbehör. Mina enkla medel räckte dock väldigt väldigt bra i det här sammanhanget. Självklart så använder man en sån utrustning på ett annat sätt och kan man inte hantera den blir det ju pannkaka. Jag tror det är lätt att göra det för svårt för sig. Back to basics och lita på omdömet och sin kunskap. Gå in med självförtroende och träd ut nöjd och belåten.

blixten

4 Responses to Funderingar från gårdagen

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Man kan komma väldigt långt med enkla medel bara man vet hur man ska använda dem. Tyvärr är jag ju rätt kass på det här med blixt, men jag får väl helt enkelt ta tag i det och lära mig hur den funkar!

  2. naturligabilder skriver:

    Just när det gäller blixten ska jag ge den typ av råd som jag aldrig gör annars: Läs instruktionsboken ordentligt. En blixt är alldeles för teknisk och avancerad för att man ska kunna lära sig via trial-and-error – som annars är min filosofi. 🙂
    Ljus är roligt att jobba med och så fort man hamnar i en studio eller nåt måste man skapa ett artificiellt sådant och det är en utmaning för en naturfotograf som annars är van att arbeta med befintligt, naturligt ljus i naturen. 🙂

  3. Visst är det så. Det spelar ingen roll hur dyr utrustning man har om man inte kan använda den. Man kan dock komma väldigt långt på en billig utrustning om man kan den utan och innan…

    mvh // Johannes

  4. mojje skriver:

    Med enkelhet kommer man långt!
    Morgan

Kommentera

