Gott nytt år!

Då var 2008 också snart avklarat. Den enskilt största händelsen för mig nästa år är att jag tar examen. Närmare bestämt 15 januari. Annars har jag inga speciella planer. Det blir till att flytta dit man får jobb och sen utgå ifrån det helt enkelt. Att få fast anställning någon gång framöver känns nästan overkligt. Vilka förmåner! Betald semester och betald sjukledighet! Nu är jag sällan sjuk, men ändå. De senaste åren har min ledighet bestått av någon vecka eller två, annars har man varit tvungen att jobba för att få ihop sitt levebröd.

Nåväl, bilden nedan är tagen igår på en liten raket med 8 sek slutartid och frihand. Det var finurliga små raketer som varken tjöt eller pangade. Brorsan hade handlat dem för att vi skulle testa att fota dem lite. De gav bara ett fint fräs när den bar iväg och följdes av utsprutande flammor från framdrivningen. Ikväll ska jag ju jobba och eftersom jag börjar så tidigt imorgon går jag nog och lägger mig tidigt. Man är dock sugen på att ta sig upp på Varvsberget och fota lite fyrverkerier. Vad är dina bästa tips till mig? Bulb brukar många säga, men hur sjutton blir det? Slutartiden är ju beroende av bländaren och ISO-talet så man måste ju ändå pricka rätt tid efter bländaren och ISO för att exponeringen ska bli bra, varken över- eller underexponerad. Kanske manuellt är bättre ändå…

imgp9751_8001

9 kommentarer till Gott nytt år!

  1. Sofie skriver:

    18 januari ska det stå.

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Ett riktigt Gott Nytt år Kristofer!

  3. sonjac skriver:

    Jag hade bra gärna varit ledig inatt så jag kunnat exprimentera med fyrverkeribilder. Dom få gånger jag provat tidigare har jag ställt kameran på någon lång tid manuellt, typ 10 sek eller mer och sen provat mig fram.
    Gott Nytt År!

  4. karlund skriver:

    Beroende på hur mycket raketer det är i luften mellan 5-20sek. (Iso100(f=22)
    Vänligen
    Karlund

  5. Steff skriver:

    Häftig bild!!
    GOTT NYTT ÅR!

  6. Mikael Ewald skriver:

    ”Fräsig” bild:)
    Hur man plåtar fyrverkerier avstår jag från att lägga mig i då jag aldrig provat o kommer nog heller inte att göra. Finns så många andra som sysslar me de, tycker jag. Men visst kan det vara oerhört vackert..
    Ville bara önska ett riktigt Gott Nytt fotoår.
    Mvh
    Micke

  7. naturligabilder skriver:

    Tack för era tips och råd och gott nytt år! 😀

  8. Gott nytt år Kristofer…. 😀

    mvh // Johannes

Kommentera

