Årets naturbild i kategorin ”Nyskapande naturfotografering”

Nyligen avgjordes omröstningen för årets naturbilder på NFF och gissa om jag blev glad när det visade sig att min bild blev en av vinnarna i kategorin ”Nyskapande naturfotografering”. Jag och stejo fick lika många röster så våra båda bilder blev utsedda till årets bild i den kategorin. Det känns väldigt hedrande! Naturligtvis måste jag visa bilden här och skriva lite om hur var och när den togs!

Bilden är tagen i slutet av maj på Trysunda, en naturreservatsskyddad ö i Höga Kustens skärgård. Tärnorna hade skränat hela morgonen och dykt efter småfisk i viken. Det var en del smågnabbande också. Just när jag var på bryggan och fotade tärnora som dök längre ut var det en tärna som satte sig på bryggkanten och spanade mot nånting åt mitt håll. Jag fällde ner stativet så lågt jag kunde och hade Sigma 100-300/4 monterat. Sakta smög jag mig framåt och tärnan verkade tillsynes oberörd och efter ett tag såg jag vad den satt och stirrade på, en uttorkad ”spigg” eller vad dem heter. Idélampan blinkade till i huvudet och jag gjorde följande bild som heter ”Att ligga risigt till”. Jag kommer osökt att tänka på en scen ur den animerade filmen Hitta Nemo: ”Mine! Mine! Mine!”. En sak jag är stolt över, förutom att bilden blev vald som en av årets naturbilder, är att bilden är helt oredigerad – direkt ur kameran. Det enda som är gjort är storleksförminskning och en återställning av skärpan. Jag tycker själv om bilden väldigt mycket, vad tycker du?

vinnare1

Här kan ni se samtliga ”Årets naturbilder”!

5 kommentarer till Årets naturbild i kategorin ”Nyskapande naturfotografering”

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Riktigt fräck bild. Kommer osökt att tänka på filmen Nemo…

  2. sonjac skriver:

    Det är mycket humor i den här bilden😀

  3. marianne våglund skriver:

    Härligt Kristofer!
    Jag satt ju i Trysundaköket och såg när du sakta
    och säkert närmade dig föremålet! Stort tack också
    för din vänlighet och välkommen tillbaka till oss!

Kommentera

