Frusna fingrar och hårda kinder

20 minusgrader och frisk vind är inte någon bra kombination när man ska ut och fota, men det var just vad det var i förmiddags när jag gick ut i ca 40 minuter. Jag var tvungen att gå hem igen eftersom dels mina fingrar men också kinderna var riktigt frusna. Jag kände hur det pulserade kraftigt i händerna och jag började få ont. Ändå hade jag på mig tunna ullfingervantar och utanpå det tjocka skidhandskar. Men man blir alltid frusen när man håller på och pillar med kameran. Jag måste undersöka om det finns något varmare att ha på sig. En huva att ha under mössan vore också bra, en såndär rånarluva ni vet. Dem säljer såna på ITAB bl.a. och den i kashmirull har jag tittat på litegrann, jag måste nog beställa en sån.

Det blev makro idag för första gången på väldigt länge. Trevligt! Det var kraftiga frostflingor överallt, det blir väl så med så stark kyla – all fukt i luften fastnar nånstans när den inte får vara i gasform. Jag visar en av bilderna här nedanför. Den djupblå bakgrunden är inte himmel utan snö som ligger i skugga, men vitbalansinställningen ger den färgen eftersom det andra ligger i sol. Har vinjetterat litegrann också.

imgp9978_800

8 kommentarer till Frusna fingrar och hårda kinder

  1. mojje skriver:

    Jag gillar frostflingor och är även förtjust i macro, vacker bild!
    Morgan

  2. Steff skriver:

    Är det denna?
    http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16802&plats_id=1261
    Idag har det varit över 15 grader kallt…17 på ett köldhål vi åkte genom …det är man inte van vid här nere!
    Var till fågelmatningen idag och kollade lite och en lite talgis var det där i alla fall!🙂
    Kommer en kommer två så kommer flera förhoppningsvis!
    Satt upp lite talgdankar och jordnötter o.s.v.

  3. Får jag rekomendera en Fjällräven Neckgaiter. Otroligt behändig och skön. Man kan ha den som halsduk, rånarluva eller till och med mössa om man vill…. Dessutom får den lätt plats i byxfickan om man vill det….

    Jag lider också av frusna fingrar. Det blir till att bära stativet med ena handen och ha andra i fickan och sen byta så fort man känner att man börjar frysa i bärarhanden🙂

    mvh // Johannes

  4. vastkustenfoto skriver:

    -4,5 grader här! någon mil in i landet 1 cm snö här idag! men stålande solsken…underbart! vill ha lite mer snö bara!

  5. Johnny Buchwald skriver:

    Ja, det där med kläder är enormt viktigt…och det känns som man aldrig hittar rätt. Fryser man inte så svettas man osv. Bra bild blev det. Jag måste också ta och köra lite macro någon dag, det ligger nu bara och samlar damm i väskan.

  6. naturligabilder skriver:

    Jepp, just den Steffe!

    Johannes. Mjo, men jag har svårt för Fjällräven, det är så dyrt. Men bra grejer, visst!

    Det blir mer macro, kanske imorrn rentav!

  7. sonjac skriver:

    Det ska finnas någonslags små kuddar/stavar som kan viker till för att få en kemisk reaktion i som avger värme och som man kan stoppa i handskar och stövlar har jag för mig. Jag läste om det tidigare men har inte provat själv, men dom ska gå att återanvända har jag för mig… ? Kolla i t ex jaktbutiker eller liknande.

    • naturligabilder skriver:

      Det låter som en intressant produkt Sonja. Det ska jag kolla upp.
      Jag vet att det finns värmesockor som drivs av ett sånt där litet klockbatteri. Handskar i liknande utförande vore inte helt fel att ”slå på” när kylan biter i.
      Inte det mest klimatsmarta sättet att bli varm på, dock!

Kommentera

