Mer fallande snö (några tips & trix!)

Idag började det vräka ner snö strax före lunchtid och då fick jag en snilleblixt. Varför inte gå till fågelutkiksplatsen och fota lite fallande snö? När det dessutom blåser mycket till och ifrån kan man ju försöka sig på en del kreativa skapelser. Jag skrev tidigare på bloggen angående att fota fallande snö, hur man gör det på bästa sätt. Jag tror jag har en del av svaret här – åtminstone svaret på hur jag ska göra för att få det som jag vill. Knepet är helt enkelt snabb slutartid, ruggigt snabb, gärna minst 1/2000. Det innebär eftersom det snöar på vintern (dåligt ljus) att man får ta till ISO 1600 (högsta på min kamera) och bländare 2,8 på min kära 50-135:a. Jag valde en bakgrund som blev snygg i oskärpa eftersom jag manuellt lägger skärpeplanet ganska långt ifrån bakgrunden så den inte dominerar för mycket. Sen är det bara köra på. Då kan det se ut såhär. Med så högt ISO-tal blir det ganska kraftiga korn i bilden och det ser jag också en möjlighet i eftersom jag gillar mycket svärta och grova korn. Då kan det bli såhär om man gör den svartvit och vinjetterar lite.

sno1

Men det finns ju fler sätt att fånga snön på. Ja, som vadå? Längre slutartid naturligtvis! Runt 1/15 till 1/30 verkar lagom om det kommer en vindby också. Detta kommer nämligen fram bäst om det blåser en del. Jag väntade in en vindby som kom då och då och sedan var det bara köra på frihand. Man får inte lika fint korn eftersom man då gärna väljer ISO 100, annars tvingas man ha för liten bländare och då framträder bakgrunden för mycket. Ja, det är en del att tänka på minsann!

sno2

Men varför svartvitt? Jo, dels eftersom jag gillar svartvitt men också för att snön kommer fram mycekt bättre med svartvitt, då kommer inte en massa störande färgelement in. Prova själv vettja, när du får tillfälle, och rapportera sedan i ett inlägg som du kan posta här också.🙂 Jo förresten, en lämplig brännvidd är runt 100-200 mm!

5 kommentarer till Mer fallande snö (några tips & trix!)

  1. mojje skriver:

    Dåligt med snöandet här på ett par dagar men intressant att läsa om hur du gått tillväga och få se dina bilder. Svartvita bilder funkar bra för mig och jag tycker allt du lyckats bra. Jag gillar dina bilder.
    Morgan

  2. Kul att få läsa om hur du testar dig fram. Jag är nog mer ett fan av när snön blir lite mer streckad som i din andra bild, än när det är prickar..

    mvh // Johannes

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Trevlig läsning Kristofer, det här ska jag testa vid tillfälle! Om vi nu får någon snö att snack om här i Götet!

  4. sonjac skriver:

    Det är roligt att exprimentera med foto🙂
    Just för mig som håller på med akvariefoto så ser den övre bilden ut som när jag fotat med blixt in i ett akvarium med små luftbubblor som far omkring och blixten felvinklad.
    Är motivet bra så brukar jag klona bort prickarna😀

    Den undre med snöstreck ser mer ut som snö i mina ögon. Men det är bara som jag tycker.

Kommentera

