Harmonisk obalans?

Vi fotografer försöker ju oftast uppnå någon slags balans i våra bilder. Oavsett om man gör perfekta artporträtt på fåglar eller konstnärliga bilder på landskap arbetar man oftast med att uppnå en balans i kompositionen. Men om man vill göra tvärtom då? Obalans? Ja, det är ju fritt fram att göra vad man vill, men då måste den vara sansad och harmonisk också. Nedanstående bild är just ett sådant försök. Det är ingen naturbild utan det är taget på gårdagens tripp i staden. Är detta någon form av harmonisk obalans i kompositionen?

imgp0113_800

4 kommentarer till Harmonisk obalans?

  1. mojje skriver:

    Det här med balanser är svårt tycker jag, men jag tror att jag förstår vad du menar och jag får en känsla av att du uppnått obalansen. Sen tycker jag att det ser ut som en gubbe i fönstret, -i rutan i mitten till vänster.🙂
    Morgan

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Tycker som mojje att det är svårt med balans och obalans. Men bilden känns helt klart obalanserad, sen om den är harmonisk, svårt. Min okunskap kan inte avläsa bilden fullt ut.

  3. Sofie skriver:

    Häftig bild!

Kommentera

