Varför Pentax?

En fråga som jag såhär i efterhand kan ställa mig är varför jag valde Pentax som system, när jag skaffade mitt första system för 1,5 år sedan? Det är ju Canon och Nikon som de flesta har så varför ska man välja Pentax? För en del är det enkelt, de kanske har använt Pentax sen 70-talet och har en massa fin optik från den tiden, plus att de är vana vid kameran. Men jag skaffade ju Pentax som första system, så vad var det som vägde in? Jag tittade på en del alternativ och Nikon var ett annat och då kom nog D80 på tal tror jag. En av anledningarna till Pentax var att de var först (och banbrytande) med sin vädertätning, skakreducering och automatiska dammborttagning från sensorn – nu pratar vi alltså instegsmodeller och inte proffskameror för 75.000:-. Men några av dessa specifikationer tror jag Pentax var först med ändå. Nåväl. Just vädertätningen var eftertraktat för mig som visste att jag skulle använda kameran nästan uteslutande utomhus och då ofta i tuffare terräng. En annan sak var priset. Pentax har alltid varit mer prisvärt än de andra märkena, titta bara på K20D och Nikon D300 till exempel. Nu är det några saker som skiljer dessa kameror, till bådas favör, men i stort sett är det samma teknik. D300 kostar dubbelt så mycket som K20D och varför är det så? Jo, naturligtvis eftersom Nikon kan ta högre pris och ändå behålla kundkretsen eftersom de är så etablerade. Två väldigt fina kameror, men den ena får man betala dubbelt upp för. Nu har ju jag visserligen K10D, men det var bara för att exemplifiera.

Sen bör ju något också sägas om optiken. Sen Pentax övergav sin skruvbajonett på 70-talet har de behållt samma k-bajonett vilket innebär att även äldre analog optik fungerar bra tillsammans med de digitala systemkamerorna. Jag visste att begagnatmarknaden på ny och modern optik skulle vara ett sämre utbud med Pentax jämfört med Nikon, men jag var inte intresserad av en stor begagnatmarknad, jag var intresserad av en kameran som kändes rätt och var prisvärd. En annan sak som spelade in var också att Pentax kändes rätt i magen, det är ett kameramärke som följt med länge och varit erkänd för sin otroligt fina optik. I’m passionate about Pentax, becasue it works for me.🙂

3 kommentarer till Varför Pentax?

  1. Johnny Buchwald skriver:

    Viktiga är att man är nöjd med sin utrustning och att man kan lita på den, sen kan man ha vad man vill! Själv kör jag ju Nikon och jag är extremt nöjd, men det hade jag säkert varit om jag valt något annat från början också!

    • naturligabilder skriver:

      Jo!
      Däremot är det vad jag förstår en hel del Canon-ägare som bytt till just Nikon, så dem verkar procentuellt höra till dem mindre nöjda kameraägarna. VAd det beror på vet jag ej. VEt bara att Canon har dragits med en problematisk AF genom åren.

  2. Är också nöjd Pentax-ägare. Finns ingen anledning för mig att hävda mig och jag ser inte val av märke som en religion. Men vissa fördelar vägde tungt för mig. Bla tillgång till äldre billig högklassig optik med PK-bajonnet och skruvgänga med enkel konverterring.

Kommentera

