Degree of Bachelor of Science in Social Work

Visst låter det överflådigt? Det blir lätt det på engelska, på svenska kan man säga socionomexamen istället, nästan iallafall – mitt examensbevis kom på posten igår! Bachelor står i detta fall för kandidatnivå på examen och det innebär att man ska ha läst minst 180 högskolepoäng varav 90 inom huvudämnet, vidare krävs också att man avlagt examensarbete som i mitt fall är c-uppsatsen. 180 högskolepoäng innebär 3 års studier, alltså 6 terminer. Jag har läst 7 terminer och har därför 210 högskolepoäng. Andra, högre nivåer, av examen är  magisterexamen, masterexamen, licentiatexamen samt doktorsexamen. Filosofie i min examen innebär helt enkelt att det är inom den filosofiska fakulteten där samhällsvetenskap, humanistisk och matematisk-naturvetenskaplig ingår. På svenska säger man alltså filosofie kandidatexamen i socialt arbete, eller kort och gott fil. kand. Visst är det ganska komplicerat?

examensbevis1

6 kommentarer till Degree of Bachelor of Science in Social Work

  1. vastkustenfoto skriver:

    Har några vänner som läst samma, några har lite påbyggnads kurser…kommer inte på vad!! skall du plugga vidare??

    • naturligabilder skriver:

      Inte nu iallafall. Men jag är en sann teoretiker, jag gillar teori och akademiska studier. Men isåfall blir det först senare när jag har jobbat några år. Nu är man assugen på att börja jobba!😀

  2. Fredrik skriver:

    Jag gissar att du broderat ut med en del kurser som ligger utanför huvudämnet. Blir lite nyfiken på vad du har läst, och varför?

    • naturligabilder skriver:

      Jag har ju läst det kurser som ingår i Umeås utbildningspaket. Men en del kurser känns ligga utanför själva huvudämnet och det är bl.a. statistik, juridik (visserligen en hel del sociallagstiftning), ekonomi, utvärdering. Det är en väldigt bred utbildning och det är ju dess styrka OCH svaghet.🙂

  3. Johnny Buchwald skriver:

    Ja, det låter det Kristofer. Jag är imponerad, mycket för att jag är så långt ifrån en teoretiker själv och skulle förmodligen inte klara mig en minut i skolan, hehe!

Kommentera

