Min lilla ”vän” har anlänt

Idag kom paketet från Radars.se – en Asus Eee PC 901, d.v.s. en liten netbook som väger blott 1 kg och är väldigt liten i måtten. Eftersom det kommer bli en hel del resande för mig det närmaste året tyckte jag det kunde vara en bra investering att dels sysselsätta sig på tåget men också användning av för fotograferandets skull. En avancerad mellanlagringenhet där jag kan behandla bilder för bloggen o.s.v. Jaha, varför en Asus då? När de flesta skaffar Acer? Det handlar inte om att jag vill vara udda, utan det handlar om batteritiden och där ska Asus vara bäst i denna prisklass. Min modell ska klara 8 timmar och det är bekräftat av andra användare. För mig är det A och O när det gäller bärbara datorer. Bilderna nedan visar datorn och min snusdosa finns med på bilden som referens, så ni får en uppfattning om hur liten den faktiskt är. Jag valde den svarta modellen eftersom den har XP, jag vill inte ha Linux. Med Telia mobilt bredband når jag resten av världen vart jag än är nästan. Förhoppningsvis bjuder jag på fältbloggande till våren – små videoklipp när jag är ute och fotar insektsmacro och annat kul!

imgp1506_450

imgp1503_450

11 Responses to Min lilla ”vän” har anlänt

  1. Jag tänker inte kommentera att du valde xp istället för Linux, men jag kan bara grattulera till en rolig liten pryl. Kommer nog bli perfekt och den där får väl plats i din nya väska eller ?

    mvh // Johannes

  2. Mikael Ewald skriver:

    Lycka till me nya ”leksaken”:D
    Va kostar en sån liten pryl?
    Är skärmen duglig för bildbehandling?? Verkligen??
    Bara nyfiken, alltså:)
    /Micke

  3. FredrikB skriver:

    Grattis till en ny leksak! 🙂 Jag är lite sugen på en sådan också, få se om jag kan bestämma mig någon gång under våren…

  4. Johnny Buchwald skriver:

    Grymt smidiga de där…köpte en till tjejen, hon är helnöjd!

  5. Steff skriver:

    Verkar vara en trevlig sak det där!!! 🙂
    Micke o Fredrik…det är inga leksaker vi snackar om här…viktigt som fan å ha bra grejor så man har ett bra liv!! Vetni! 😉

  6. sonjac skriver:

    Snygg liten pryl 🙂 Jag kommer att skaffa någonting liknande så småningom för att kunna ha som avancerad mellanlagring mm vid resor.
    Hur mycket minne är det i den där?

  7. Janne Arleklint skriver:

    Kul med nya prylar!
    Så bra den passar till din snusdosa 😉

    • naturligabilder skriver:

      Tack! Jo, jag kunde ju knappast köpt en vit med Linux. 😀

      sonja; 0,99 gb RAM – om det var det du tänkte på? Den finns i en rad olika varianter och jag tror den har mer minne om man väljer den vita med Linux…

Kommentera

