Intressant diskussion angående fotografering av djur

På NaturfotoForum pågår just nu en väldigt utvecklande och intressant diskussion kring förutsättningarna, kanske man kan säga, för fotografering av vilda djur och fåglar. Upprinnelsen är en artikel skriven av naturfotografen Alf Linderheim där han mer eller mindre går till angrepp på de berömda fotografer som hyr in sig i välkända gömslen och på så sätt får allt serverat på ett fat. Jag citerar Alf: ”Jag är motståndare till det alltmer utbredda användandet av hyrgömslen. En riktig naturfotograf ska ha kunskapen att kunna leta reda på motiven själv. Det går ju inflation i vissa motiv p g a hyrgömlsen och kända fotograferingsplatser med tillvanda djur.” Jag kan till viss del hålla med, men samtidigt får man ju inte ta bort känslan för varje enskild fotograf. Sen är det också viktigt att veta vilka fotografer man verkligen ger sig på. På NaturfotoForum finns en hel del slitvargar som tillbringar timmar och åter timmar till att få ”den perfekta” bilden på ett vilt däggdjur eller en fågel. Om vi däremot snackar de professionella fotograferna, t.ex. Brutus Östling, som nämns i diskussionen på NFF, så hamnar vi i ett annat läge. Där kan man ställa högre krav på metod o.s.v. men samtidigt – om folk gillar bilderna får man väl sälja sina böcker med gott samvete ändå. En sak är iallafall klar, Alf Linderheim är en mycket duktig naturfotograf och bilderna som man ser på länken har verkligen en unik karaktär och sticker ut mer än de fågelbilder man ser från de stora namnen i Sverige på det sättet att miljön runt fågeln är så central. Det tycker ialalfall jag. Titta gärna in i diskussionen på NaturfotoForum!

4 kommentarer till Intressant diskussion angående fotografering av djur

  1. Troligtvis en diskussion som aldrig kommer att få ett slut…

    Alf är duktig, inget snack om saken men hans attityd tycker jag inte om.

    Jag måste säga att när det gäller dagens böcker som innehar enormt mycket bilder och väldigt lite text så spelar det faktiskt ingen roll hur känslan för fotografen var vid ögonblicket. Man får ju ändå inte veta det när det inte är någon text som beskriver detta. Annat var det förr i dom äldre böckerna där det oftast finns mer text än bilder och där man berättar på ett helt annat sätt. Där förekommer dock också mycket gömslen men då dessa gömslen var rent personliga och inte för uthyrning så tror jag att berättaren kunde skapa en annan stämning kring detta..

    Jag har en hel del böcker av både Östling och Klum som idag anses vara två av dom större fotograferna från sverige i världen. Men det är långt från några favoriter i min bokhylla. Iofs så är Klums böcker ”Den sköra tråden” och ”När dimman lättar” mycket bra men på senare tid har hans böcker bara blivit sämre och sämre. Personlighetern i böckerna har försvunnit och nu ser de mer industriellt proffesionella ut. Östlings bilder är fantastiska men jag kommer knappt ihåg mer än ett par av hans bilder, troligtvis pga den tråkiga text böckerna innefattar. Man får ingen personlighet kring bilderna eller Brutus själv. Rena bildböcker.

    Nä, bäst är dom böcker jag har från Bo Kristiansson, Bertil Pettersson, Jan Lindblad m.m där man får både läsa och se. Det blir som om man själv skulle varit med vid varje tillfälle.

    Nu gick jag kanske lite från ämnet men jag tycker det faktiskt har med saken att göra, man får se på saken från andra vinklar än rent bildmässigt också.

    mvh // Johannes, som tycker att det kan var grymt spännande att sitta i gömsle även om jag trivs bäst till fots.

  2. Sofie skriver:

    Så länge man är ärlig med var bilderna kommer ifrån spelar det väl ingen roll hur man tagit dem, även om det skulle vara i en djurpark… (sen att djurparker med vilda djur är fel är en annan diskussion). Men visst är det klart häftigare känsla i en bild som är tagen i vildmarken och där mötet med djuret inte är planerat…

  3. vastkustenfoto skriver:

    Ärlighet är viktigt håller jag med om! sen behöver djuren på bild inte ha en krokig näbb eller vassa tänder för att det skall bli en bra bild! det går mode i dag med denna typ av fotografering!

  4. Johnny Buchwald skriver:

    Jag håller med i det Sonja skriver!

Kommentera

