”Min bästa fågelbild” hos Terje Hellesø

Terje Hellesø har många av läsarna här naturligtvis hört talas om, ni som inte gjort det; kika in på hans blogg. Hursomhelst så presenterar han ganska många fågelbilder på sin blogg som läsarna har fått skicka in med temat ”Min bästa fågelbild” och en förkrlarande text. Min bild och text finns med där, men jag återger det även här nedan.

Det är alltid extra roligt att välja ut en riktigt bra bild ur en kategori som man inte jobbar så mycket med – i mitt fall t.ex. fågel. Även om jag har en hel del bilder på fågel så är jag absolut ingen “fågelfotograf” i den bemärkelsen. Jag har valt ut en bild som jag väljer att kalla “Vakaren”, många av er känner säkert igen den. Det var en kall aprilmorgon i Sundsvall som denna gräsandshona satt och solade i de första strålarna. Med denna bild ville jag göra något extremt och provocera, därav kompet. Jag fastnar oerhört mycket för bakgrunden som är krusat vatten med morgonsol och skugginställning på vitbalansen – samt även bokeh såklart, det ligger i kraftig oskärpa. För mig kan bakgrunden vara en rejäl uppförstoring av just gräsandshonans fjäderdräkt, därför finns också en helhet i bilden. Jag väljer denna eftersom den sticker ut ur mängden. Bilden ingick också i min utställning “Vår vår” förra året och var mycket uppsakattad och väckte intressanta blickar hos besökarna.”

6 kommentarer till ”Min bästa fågelbild” hos Terje Hellesø

  1. mojje skriver:

    Det var hård konkurens på Terjes sida bland fågelbilder fast det var ju ingen tävling eller så men många fina bilder blev det. Hursomhelst tycker jag att din bild skiljer sig från mängden och jag gillar denna.
    Morgan

  2. Johnny Buchwald skriver:

    Ja, det var läckra bilder på Terjes blogg…var med själv på ett litet hörn. Gillade din bild Kristofer!

  3. Steff skriver:

    Den här bilden är ju bara för läcker…en riktig höjdarbild!!

  4. Fredrik skriver:

    Jag har säkert sagt det förut, men jag tycker att den här bilden är helt lysande i all sin enkelhet.

Kommentera

