Har ni sett min nya vän?

Om inte annat så är fiolen ett mycket tacksamt motiv. Men naturligtvis har jag skaffat en fiol eftersom jag vill lära mig spela. Jag är självlärd på både gitarr och piano, så varför inte börja med fiol? Jag har ganska länge funderat och på sista tiden har jag tänt till rejält. Jag är ingen notläsare, det intresserade mig aldrig i skolan och eftersom jag är självlärd fick jag inte lära mig detta genom kommunala musikskolan. Men vad ska jag med en fiol till då? Grejen är den att jag har väldigt bra gehör, så jag spelar på känsla och det går faktiskt bra. Jag är också väldigt duktig på att i huvudet memorera melodier jag hört, och överföra detta på ett instrument. Stränginstrumentkunskapen som sådan bär jag med mig från gitarren, fast fioler har ju inga  band, så det ställer stora krav på en att man träffar rätt. Sen är det ju hela hanteringen av stråken – att få det att låta fint är väl kanske det svåraste. Blinka lilla stjärna satte jag efter att jag hållt i fiolen i fem minuter, om det låter fint eller ej låter jag vara osa Men en spännande resa ska det bli.

fiolen

13 kommentarer till Har ni sett min nya vän?

  1. Johannes Glännman skriver:

    Härligt, en ny hobby🙂

    Fioler är väldigt fint instrument faktiskt, det passar bra i dom flesta musikgenrer och skapar oftast en härlig stämning…

    När du lärt dig den där så får du lära dig säckpipa, det är mitt favoritinstrument😀

    ,mvh // Johannes

  2. Vore det lätt vore det inte någon utmaning och då tror jag det roliga skulle ta slut faktiskt…

    Nu får du jobba hårt så vi i framtiden kan få höra lite fiolmusik här på bloggen😀

    mvh // johannes

  3. kartlaggartrion skriver:

    Ett vackert instrument, både i ljudbild och rent visuellt estetiskt!🙂

  4. Janne Arleklint skriver:

    Det skall bli kul att läsa om dina framsteg Kristofer.
    Min erfarenhet är att stråkarmen är det som tar mest tid att få flyt i.

    En viktig sak att tänka på är hur du från början vänjer dig att hålla vänsterhanden. Vila inte fiolhalsen i hela handen, uten dra tillbaka handen och låt halsen bara vila i tumvecket. Då kan du bli mycket snabbare och friare med vänsterhanden😉

    • naturligabilder skriver:

      Jo, jag upptäckte det där med stråkarmen… Det är ju något HELT nytt. Bl.a. så är ganska svårt, nu i början, att spela på A-strängen ensamt – den ligger närmare kuperad än t.ex. D-strängen.🙂

      Tack för länken!🙂

  5. […] fotografera en violin 4 04 2009 Kristofer Wallmark har i sin blogg skrivit att han skaffat en fiol för att försöka lära sig att spela på den. Jag ser fram emot […]

  6. Johnny Buchwald skriver:

    Ser fram emot youtube-klipp med några sköna låtar Kristofer! Hehe!

  7. Anna skriver:

    Hej
    Hittade hit från Jannes blogg. Lycka till med fiolen, det är kul att spela musik. Håller själv på att lära mig lira bas🙂

Kommentera

