En makro-oas utan dess like

Idag har jag tillbringat näranog 4 timmar på mage (i två omgångar) och nästan inte förflyttat mig till fots alls, jag har krupit någon decimeter hit och dit. Nej, jag har inte svininfluensa eller fyllesjuka – jag har fotat makro. Väder/ljusförhållandet har varit helt perfekt för ändamålet. Mulet men ändå ljust – ostadigt kan man väl säga. Det bäddar för mjuka exponeringar utan skarpa kontraster och skuggor, kraftiga reflexer från bakgrunden etc. Sånt som alltid är fallet om man fotar i dagsljus när det är molnfritt. Alldeles intill där särbon bor finns en enorm lummig dunge med blommande häggar, alar, aspar, björkar, vitsippor, liljekonvalj och friskt vildväxande gräs. Jag har fokuserat mest på insekter och de finns ju i överflöd på såna här platser. Här nedan ser ni ett mindre utdrag av bilder. De är endast förminskade, annars helt ur kameran. De bästa bilderna kommer jag publicera vid ett annat tillfälle, bloggformatet ger dem inte rättvisa.

IMGP3158

IMGP3313

IMGP3342

Det var alltså en oas utan dess like och varje makrofotograf skulle tänkt detsamma om den gick förbi. Det var ganska kuperat på sina ställen vilket öppnar för att komma mer underifrån och ta med lite himmel – ljusare bakgrund än slemgrön t.ex. Nu har äntligen vårfotot kommit igång på allvar!

4 kommentarer till En makro-oas utan dess like

  1. mojje skriver:

    Härligt att höra du kommit igång med vårbilderna. Underbara bilder du bjuder på här, jag blir sugen på att investera i ett nytt macro men jag tror inte jag skulle använda det speciellt mycket ändå. Men som sagt underbara bilder du visar tycker jag!
    Morgan

  2. Karlund skriver:

    Hej Kristofer!
    Härliga bilder !
    Visst är det underbart att ligga och krypa mellan blommor och blader bara för att leta efter olika kryp som de flesta människor inte trodde fanns.

    Vänligen
    Karlund

    • naturligabilder skriver:

      Jo visst! Jag tycker man hittar nya insekter varje gång, mer eller mindre.
      Det vore roligt om man var bättre på att artbestämma insekter, det är en sn jäkla djungel av olika löss, baggar, flugor, steklar etc…😀

Kommentera

