Att göra maskrosor mer intressanta

Maskros är en blomma som är väldigt vanlig och som blir lätt tråkig på bild om man inte är lite uppfinningsrik eller försöka hitta ett lite annorlunda perspektiv. Här nedan är två olika bilder med samma perspektiv men olika utsnitt. Jag har medvetet valt mycket gräs som förgrund för att få lite djupdynamik i bilden. Att jag placerat mig under är bara för perspektivets skull, få det lite roligare. Slutligen är bakgrunden väldigt viktig – jag vill ha en så levande som möjligt och därför väljer jag en bländare som gör att inte det bara blir ett ”blurr” i bakgrunden. På dessa bilder har jag använt bländare 5,6 och får därför lite längre skärpedjup än med t.ex. 2,8.

Vilken av bilderna föredrar du? Den första bilden är inte lika motiv-individ-tänkande som den andra bilden. I den första är en outslagen maskros med för att få mer miljö och helhet. Smaken är som baken. Vad funkar för dig?

IMGP3544

IMGP3547

Båda bilderna är tagna med Pentax K10D + Sigma EX Macro 105/2,8, bländare 5,6. Slutartid? Ointressant eftersom det inte påverkar den här bilden, minns ej slutartid.

4 kommentarer till Att göra maskrosor mer intressanta

  1. mojje skriver:

    Du gör det svårt för mig att välja på dessa bilder, men den översta bilden är nog den som funkar bäst för mig. Jag gillar att maskrosen har en kompis på vänstersidan i bilden och det känns som den bilden har ”mer” än den andra.
    Morgan

  2. Janne Arleklint skriver:

    Jag föredrar den andra versionen. Den första hade kunnat funka för mig om du hade haft lite mer luft till vänster.

Kommentera

