Märkestjafs och skitsnack om ”Canokians”

De senaste veckorna har jag tillbringat mer tid än vanligt på PentaxForums – ett forum för diskussion kring Pentaxkameror, utrustning etc. Det jag märkt tydligt är hur många som använder uttrycket ”Canokians” som ett skällsord för Canon- och Nikonanvändare. Man blir fort ganska less. Vi pratar alltså inte om vänskapligt och skojfriskt ”kivande” märkesanvändare emellan, ungefär som vi retas på NaturFotoForum då och då. Är det för att en del Pentaxanvändare känner ett behov av hävdelse då Canon och Nikon har fler kunder världen över? Att de tog sig fram snabbare på den digitala marknaden? Jag vet inte, men löjligt är det iallafall. Vad man använder för utrustning är väldigt sekundärt, det är ju bilderna som är intressant – kameran och utrustningen är ju bara våra verktyg och vad spelar det för roll vad som står under blixten? Det viktiga är att man trivs med sin utrustning.

Jag och Janne har haft en liten snabbdebatt kring bildstabilisering på hans blogg och sakliga diskussioner kring fotoutrustning är en helt annan sak, men ofta (läs: ovan) mynnar det ut i ren pajkastning. Det är roligt att diskutera med Janne, bl.a. eftersom han är just så saklig, men också för att han är otroligt kunnig så man lär sig alltid något intressant.🙂 Mer sakliga diskussioner tycker jag!

Hur är det på andra forum? Ni Canon- och Nikonanvändare? Är det pajkastning mellan märkena där också?

4 kommentarer till Märkestjafs och skitsnack om ”Canokians”

  1. Jag kommer spontant att tänka på DPreview där de flesta oberoende märke, men framförallt kanske yttrar sig i en fientlig stämning mellan Canon och Nikonanvändare, är oerhört barnsliga och tröttsamma. Jag gillar Pentaxforums, men jag har nog ignorerat de trådarna där vissa visar tecken på den där barnsliga inställingen som jag ogillar.

    Eller så kanske jag lider (eller njuter!) av något jag kanske borde kalla för en selektiv perceptionsförmåga i form av att jag stänger ute negativitet när det kommer till kameramärket jag själv använder!😉

    • naturligabilder skriver:

      Jag har aldrig själv blivit ”trackad” för att jag använder Pentax, men tror inte jag skulle ta åt mig alls.
      Det man däremot kan bli trött på är recensioner av Pentaxkameror där recensenten klagar så mycket över ergonomin, att knapparna sitter konstigt o.s.v. Inte så konstigt då det oftast är Canon- eller Nikonanvändare som skriver recensionen.🙂 De flesta brukar lägga in perspektivet: ”Man vänjer sig” ”Man är olika” ”Använder olika system” o.s.v. men skrämmande många gånger har jag läst jusrena oförskämdheter angående Pentax ergonomi.

  2. Johannes Glännman skriver:

    Jag tror det har att göra med någon sorts bekräftelsemani. Att man måste få det bekräftat för sig, och inför andra att man faktiskt har rätt grejjer och att det är accepterat. Själv skiter jag fullständigt i vad andra har eller inte har, det är väl upp till var och en och huvudsaken är att man trivs med det man äger ?

    Inte går man och väljer tavla efter vilken pensel konstnären har använt.

    Det är kul att skojja om det, men där ska det stanna, på skoj🙂 För vad vore träffar, chattar, forum och bloggar om man inte kan skojja med varandra🙂

    mvh // Johannes

  3. sonjac skriver:

    Johannes, det här är så bra ”Inte går man och väljer tavla efter vilken pensel konstnären har använt”, och så sant.

Kommentera

