Jag har beställt ett SMC-DA 15/4 AL Limited

Jag har väldigt länge varit i behov av en högkvalitativ fast vidvinkel och nu har jag slagit till. Objektivet är Pentax SMC-DA 15/4 AL Limited – det är en (ganska) nyhet från Pentax då den släpptes i april. Men vadå ”Limited”? Ja, det är såhär. Pentax Limited-serie är välkänd för sin höga kvalité, speciellt de äldre FA-objektiven. Bland annat så är FA 31/1,8 Limited ansett som ett av världens bästa objektiv mekaniskt och optiskt. Den har jag använt mycket och är värd varenda krona. Man har inte kompromissat i tillverkningen helt enkelt, utan man har gjort det bästa man kan krama ur den och priset är därefter också. Inget av Limited-objektiven har plast någonstans t.ex. Allt är högkvalitativ metall och optisk perfektion. Så både mekanisk och optisk toppkvalité från Limited-gluggarna. Det är en beställningsvara så jag får väl vänta några dagar extra…

Kommentera

