Egentligen inte min musikstil alls (norsk blackmetal)

Såhär på Sveriges nationaldag så kan det väl inte passa bättre än att langa in lite norsk blackmetal på bloggen? Jag gillar inte black/death o.s.v. egentligen då jag inte finner harmoni i musiken. Men den här låten med Dimmu Borgir är rätt svängig faktiskt. Ett plus också med undertexter så man förstår vad dem sjunger. Inte nog med att det är norska, det är dessutom growl.😀 Hela liveuppträdandet blir som ett ganska läckert konstverk med kläderna och allt.

Förresten så kanske Sonja och Janne har varit vid Dimmu Borgir, som ju är en plats nära Myvátn på Island. Namnet betyder ”Mörka borgar” på isländska.🙂

8 kommentarer till Egentligen inte min musikstil alls (norsk blackmetal)

  1. Fredrik skriver:

    Jag delar din åsikt om black/death metal. Musiken kan ofta vara helt OK eller t o m riktigt bra, men jag fixar inte det här med growl, annat än i undantagsfall (som en markering i slutet av en fras eller så). Instrumentalpartierna i den här låten är ju bra. Men, tja, growl.

    • naturligabilder skriver:

      Jepp, detta är egentligen lite ovanligt melodiskt (kanske därför jag tycker den är rätt bra).
      Däremot så är ju Arch Enemy rätt coola av faktumet att det är en kvinnlig sångare som growlar.🙂

  2. vastkustenfoto skriver:

    inte min stil men tungt och helt ok! räcker med en låt….

  3. Amitai skriver:

    Vad säger man? Jag delar hela publikskarans (10 pers) entusiasm. De ser ju ut som de väntar på att reklamen ska ta slut! Men annars är norska rätt göy. Det låter lika hårt som de ser ut.

  4. sonjac skriver:

    Jadå, där har vi varit och vandrat bland stenpelarna. Det är ett mycket speciellt landskap.
    När vi kom tillbaks till campingen började vi prata med två svenska fågelskådare som berättade att en jaktfalk suttit uppe på en av stenpelarna hela dagen och ätit på en fågel. Den missade vi, men den måste ha varit där då när vi vandrade nedanför.

  5. Johan skriver:

    Själv så älskar jag både norsk Black-Metal och growl, och ska se både Dimmu Borgir och Arch Enemy (som ni nämnde ovan) live i sommar.🙂 Vilket drag det kommer bli.😀

Kommentera

