Ted Ström når rakt in i hjärtat

I helgen såg jag filmen Den tatuerade änkan – en film av Lars Molin. Huvudtemat till filmen är skrivet av musikern och konstnären Ted Ström. Det var längesen ett musikstycke grep tag i mig så kraftigt som det gjorde, otroligt känsloladdat och fullt av energi. Jag gillar pianomusik och då helst Chopín, men det här var något alldeles säreget. Jag var tvungen att köpa albumet med filmmusik till Lars Molin-filmer och allt är skrivet av Ted Ström. Det finns också en komposition som heter ”Färden till Leon” och den är efter samma tema som huvudtemat, men lite annan sättning. Båda dessa och alla andra kan man förhandslyssna på på den här länken – det är spår nummer 10 och 12, jag rekommenderar dig verkligen att lyssna, helt fantastiskt. Nu ska jag bara komma på ett sätt att kontakta Ted Ström och ge beröm åt denna musiker som berört mig på djupet. Den här musiken kommer troligtvis sätta en stor prägel på mitt fotograferande och jag ska försöka följa upp detta med bilder när ljuset kommer tillbaka på riktigt!

Ted Ströms officiella hemsida

Om Ted Ström på Wikipedia

2 Responses to Ted Ström når rakt in i hjärtat

  1. Fredrik skriver:

    Du kanske redan är medveten om honom, men jag gissar att du skulle gilla musiken av Erik Satie. Om du har Spotify så har du några bra exempel här:

    Visst är det häftigt när musik tar tag i en sådär. Det är inte allt för ofta det händer, men sätter sina spår när det inträffar.

Lämna en kommentar