En av de bästa fågelbilder jag någonsin sett – Stefan tar oss med bakom bilden

Stefan Pettersson är känd på NaturfotoForum som steffe53 och jag följer också hans blogg dagligen. För några dagar sen upplevde jag en av de bästa fågelbilderna jag någonsin sett – och vem är fotografen om ingen annan än Stefan Pettersson? Bilden väljer han att kalla för Löpar’n och jag visar här nedanför bilden. Efter det berättar Stefan själv om sina tankar kring bilden och hur det gick till när den togs. Efter det kommer jag förklara varför jag anser denna bild vara så otroligt bra. Jag rekommenderar att du tittar på bilden i större format och det kan du göra på den här länken. OBS! Det bör dock nämnas att bilden här nedanför har jag ändrat storlek på och skärpt upp efter behag för att passa bloggen, titta på bilden på länken! Nu över till Stefan och hans bild.

Naturfotograf

Jag har fått äran av Kristofer att skriva en liten berättelse till min bild
”Löpar´n” som jag tyckte var en passande titel.
Den kunde lika gärna ha hetat ”Vägskäl” eller något annat som symboliserar
något som syftar på att välja väg här i livet.
Bilden är tagen vid min fågelmatning som jag kallar ”Steffes Taverna” vid en
plats vid namn Öksund och som ligger på vägen mot Eskilstuna, ca 2 mil
ifrån Nyköping.

Det är 1 mars och jag besöker min taverna i strålande sol!
Idag ska jag pröva en tanke jag haft en längre tid, att fotografera fåglar
som gör något i bilden och inte bara sitter stilla och ”artposerar”.
Ska försöka gå ett steg längre, försöka få lite mer liv i fåglarna, få dem
att göra något i bilden.
Vilket var lättare sagt än gjort kan jag säga.
Det var ett rent helsike ärligt talat, så fort man skulle ta en bild så
antingen flög fågeln innan knäppet och resultat, en tom ruta eller bara
stjärtfjädrarna som syntes på bilden eller suddigt!
Det handlar om hundradelar av en sekund eller när kameran gick på
serietagning för att invänta att fågeln flyger så satt den bara och glodde
på mig och undrade vad det var som klickade och vägrade flyga medans kameran
gick.
Sen när det slutade att klicka så vips var den borta!
Av ett antal hundra bilder så valde jag ut fyra stycken att läggas in på min
blogg:  www.365bilder.blogspot.com  och denna som visas här på Kristofers
blogg är den jag tyckte bäst om och som då också Kristofer valt som sin
favorit.

Tack Kristofer för att jag fick gästa din blogg!

Tack själv Stefan för att du ville berätta mer om den här fantastiska bilden!

Varför tycker jag att den här bilden är så bra? Dels har den de grundläggande tekniska perfektionerna, bra exponering, välkomponerat o.s.v. Men det är ju många bilder. Bakgrunden är osedvanligt läcker och passar energin i bilden med det blå fältet bakom fågeln för att sedan tonas av i neutralare toner. Det som utmärker den här så otroligt mycket är ögonblicket som Stefan har fångat. Bilden kommunicerar också med mig så otroligt mycket. Hela ögonblicket i steget i kombination med komponeringen av grenarna får mig att tänka på ett 2-dimensionellt TV-spel där en gubbe hoppar runt genom en bana – ungefär som Super Mario Bros till Nintendo 8-bit. Fågeln riktigt lyser av lekfullhet, men samtidigt som man känner ett allvar. Bilden har för mig flera dimensioner i den känslomässiga skalan. Jag har sett många bra fågelbilder, men den här placerar sig mycet högt upp på min lista v personliga favoriter, det här är en bild jag kommer att minnas jämt. Mycket finns att säga om denna bild då den kan ge så många associationer beroende på humör och sinnesstämning, men risken är att man snackar sönder den.

6 Responses to En av de bästa fågelbilder jag någonsin sett – Stefan tar oss med bakom bilden

  1. mojje skriver:

    Ja det var absolut en läcker bild, -jag håller med dig till 100% Kristofer en bild som verkligen är värd att presenteras om och om igen. Den är perfekt!
    Morgan

  2. Ida skriver:

    Varför pendlar du mellan Övik och Ludvika???

  3. Det är ju detta jag försöker tala om så ofta. Artporträtt i all ära visst är det roligt att själv ha men det är ingen annan som kommer ihåg dom 5 minuter efter dom sett bilden. De försvinner i mängden.

    Denna bilden är något alldeles eget. En bild att minnas, en bild att titta på, om och om igen. En bild som talar och berättar och en bild som får en att tänka…

    Den är grym…

    mvh // johannes

  4. Sofie skriver:

    Jag ser det inte alla som ett ”vägskäl” utan snarare så ser fågeln väldigt bestämd ut, inga funderingar på var den ska för det vet den redan och inget kan få den att ändra sig. ”Målmedveten” skulle jag nog kalla den.

  5. Johnny Buchwald skriver:

    Trevlig läsning och jag måste nog också säga att det är en riktigt, riktigt bra bild det där. Mycket snyggt!

Lämna en kommentar